Buku Tafsir Nabi mengenai Al-Quran (Tafsir Nabi (ﷺ)) (كتاب التفسير )

Hadis: (4677)

Diriwayatkan `Abdullah bin Ka `b:

Saya mendengar Ka `b bin Malik yang merupakan salah satu dari tiga orang yang diampuni, mengatakan bahawa dia tidak pernah berada di belakang Rasulullah (ﷺ) dalam mana-mana Ghazwa yang diperjuangkannya kecuali dua Ghazwat Ghazwat- Al- `Usra (Tabuk) dan Ghazwat -Badr. Dia menambah. "Saya memutuskan untuk mengatakan yang sebenarnya kepada Rasulullah (ﷺ) dan hampir tidak dia kembali dari perjalanan yang dibuatnya, kecuali pada waktu tengah hari, dia akan pergi ke masjid terlebih dahulu dan menunaikan solat dua rakaat. Nabi (ﷺ) melarang orang lain untuk berbicara dengan saya atau dua sahabat saya, tetapi dia tidak melarang bercakap dengan mana-mana orang yang tinggal di belakang kecuali kami. Oleh itu, orang-orang mengelak daripada bercakap dengan kami dan saya tetap berada dalam keadaan itu sehingga saya tidak tahan lagi dan satu-satunya perkara yang membimbangkan saya ialah saya mungkin akan mati dan Nabi (ﷺ) tidak akan menunaikan solat jenazah untuk saya, atau Rasulullah (ﷺ) akan mati dan saya akan ditinggalkan dalam status sosial itu di antara orang-orang yang tidak ada orang yang dapat berbicara dengan saya atau mengimamkan solat jenazah untuk saya. Tetapi Allah menurunkan Pengampunan-Nya untuk kita kepada Nabi (ﷺ) pada sepertiga malam terakhir ketika Rasulullah (ﷺ) bersama Um Salama. bersimpati dengan saya dan menolong saya dalam bencana saya. Rasulullah (ﷺ), 'Wahai Um Salama! Ka `b telah orgiven!' Dia berkata, 'Haruskah aku mengirim seseorang kepadanya untuk memberinya kabar baik? 'Dia berkata, 'Sekiranya anda melakukannya, orang-orang tidak akan membiarkan anda tidur sepanjang malam.' Maka ketika Nabi (ﷺ) telah menunaikan solat Fajr, dia mengumumkan Pengampunan Allah untuk kami. Wajahnya kelihatan terang seperti sepotong bulan (penuh) setiap kali dia senang. Ketika Allah menyatakan Pengampunan-Nya untuk kami, kami adalah tiga yang kesnya ditangguhkan sementara alasan yang dikemukakan oleh mereka yang telah meminta maaf telah diterima. Tetapi ketika ada disebutkan, mereka yang telah mengatakan kepada Nabi (ﷺ) pembohongan dan tetap berada di belakang (pertempuran Tabuk) dan telah memberikan alasan palsu , mereka dijelaskan dengan gambaran yang lebih buruk yang mungkin akan dijelaskan. Allah berfirman: "Mereka akan mengemukakan alasan mereka kepada anda (umat Islam) ketika anda kembali kepada mereka. Katakanlah: Jangan sampai ada alasan; kami tidak akan mempercayai anda. Allah telah memberitahu kami mengenai keadaan yang benar mengenai kamu. Allah dan Rasul-Nya akan memerhatikan perbuatanmu. "(9. 94)
حَدَّثَنِي مُحَمَّدٌ، حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ أَبِي شُعَيْبٍ، حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ أَعْيَنَ، حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ رَاشِدٍ، أَنَّ الزُّهْرِيَّ، حَدَّثَهُ قَالَ أَخْبَرَنِي عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ كَعْبِ بْنِ مَالِكٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ سَمِعْتُ أَبِي كَعْبَ بْنَ مَالِكٍ،، وَهْوَ أَحَدُ الثَّلاَثَةِ الَّذِينَ تِيبَ عَلَيْهِمْ أَنَّهُ لَمْ يَتَخَلَّفْ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فِي غَزْوَةٍ غَزَاهَا قَطُّ غَيْرَ غَزْوَتَيْنِ غَزْوَةِ الْعُسْرَةِ وَغَزْوَةِ بَدْرٍ‏.‏ قَالَ فَأَجْمَعْتُ صِدْقَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ضُحًى، وَكَانَ قَلَّمَا يَقْدَمُ مِنْ سَفَرٍ سَافَرَهُ إِلاَّ ضُحًى وَكَانَ يَبْدَأُ بِالْمَسْجِدِ، فَيَرْكَعُ رَكْعَتَيْنِ، وَنَهَى النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم عَنْ كَلاَمِي وَكَلاَمِ صَاحِبَىَّ، وَلَمْ يَنْهَ عَنْ كَلاَمِ أَحَدٍ مِنَ الْمُتَخَلِّفِينَ غَيْرِنَا، فَاجْتَنَبَ النَّاسُ كَلاَمَنَا، فَلَبِثْتُ كَذَلِكَ حَتَّى طَالَ عَلَىَّ الأَمْرُ، وَمَا مِنْ شَىْءٍ أَهَمُّ إِلَىَّ مِنْ أَنْ أَمُوتَ فَلاَ يُصَلِّي عَلَىَّ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم أَوْ يَمُوتَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَأَكُونَ مِنَ النَّاسِ بِتِلْكَ الْمَنْزِلَةِ، فَلاَ يُكَلِّمُنِي أَحَدٌ مِنْهُمْ، وَلاَ يُصَلِّي عَلَىَّ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَوْبَتَنَا عَلَى نَبِيِّهِ صلى الله عليه وسلم حِينَ بَقِيَ الثُّلُثُ الآخِرُ مِنَ اللَّيْلِ، وَرَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عِنْدَ أُمِّ سَلَمَةَ، وَكَانَتْ أُمُّ سَلَمَةَ مُحْسِنَةً فِي شَأْنِي مَعْنِيَّةً فِي أَمْرِي، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ يَا أُمَّ سَلَمَةَ تِيبَ عَلَى كَعْبٍ ‏"‏‏.‏ قَالَتْ أَفَلاَ أُرْسِلُ إِلَيْهِ فَأُبَشِّرَهُ قَالَ ‏"‏ إِذًا يَحْطِمَكُمُ النَّاسُ فَيَمْنَعُونَكُمُ النَّوْمَ سَائِرَ اللَّيْلَةِ ‏"‏‏.‏ حَتَّى إِذَا صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم صَلاَةَ الْفَجْرِ آذَنَ بِتَوْبَةِ اللَّهِ عَلَيْنَا، وَكَانَ إِذَا اسْتَبْشَرَ اسْتَنَارَ وَجْهُهُ حَتَّى كَأَنَّهُ قِطْعَةٌ مِنَ الْقَمَرِ، وَكُنَّا أَيُّهَا الثَّلاَثَةُ الَّذِينَ خُلِّفُوا عَنِ الأَمْرِ الَّذِي قُبِلَ مِنْ هَؤُلاَءِ الَّذِينَ اعْتَذَرُوا حِينَ أَنْزَلَ اللَّهُ لَنَا التَّوْبَةَ، فَلَمَّا ذُكِرَ الَّذِينَ كَذَبُوا رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم مِنَ الْمُتَخَلِّفِينَ، وَاعْتَذَرُوا بِالْبَاطِلِ، ذُكِرُوا بِشَرِّ مَا ذُكِرَ بِهِ أَحَدٌ قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ ‏{‏يَعْتَذِرُونَ إِلَيْكُمْ إِذَا رَجَعْتُمْ إِلَيْهِمْ قُلْ لاَ تَعْتَذِرُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكُمْ قَدْ نَبَّأَنَا اللَّهُ مِنْ أَخْبَارِكُمْ وَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ‏}‏ الآيَةَ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 4677

Rujukan dalam buku: Buku 65, Hadis 4677

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 6, Buku 60, Hadis 199

Ayat Al-Quran yang berkaitan: 9.94

Rujukan lain-lain: