Buku Tafsir Nabi mengenai Al-Quran (Tafsir Nabi (ﷺ)) (كتاب التفسير )

Hadis: (4566)

Diriwayatkan oleh Usama bin Zaid:

Rasulullah (ﷺ) menunggang keldai, dilengkapi dengan kain lap tebal yang dibuat di Fadak dan menunggang di belakangnya. Dia akan mengunjungi Sa `d bin Ubada di Banu Al-Harith bin Al-Khazraj; dan kejadian ini berlaku sebelum perang Badar. Nabi (ﷺ) melewati sebuah pertemuan di mana `Abdullah bin Ubai bin Salul hadir dan itu sebelum `Abdullah bin Ubai memeluk Islam. Lihatlah dalam perhimpunan itu ada orang-orang dari berbagai agama: ada orang-orang Islam, orang-orang kafir, penyembah berhala dan orang-orang Yahudi dan dalam pertemuan itu, Abdullah bin Rawaha juga hadir. Ketika awan debu yang dinaikkan oleh keldai sampai di tempat berkumpul itu, Abdullah bin Ubai menutup hidungnya dengan pakaiannya dan kemudian berkata, "Jangan menutupi kami dengan debu. "Kemudian Rasulullah (ﷺ) menyambut mereka dan berhenti dan turun dan mengajak mereka kepada Allah (iaitu untuk memeluk Islam) dan membacakan Al-Quran kepada mereka. Mengenai hal itu, `Abdullah bin Ubai bin Saluil berkata, "Wahai manusia! Tidak ada yang lebih baik daripada apa yang kamu katakan. Sekiranya itu benar, maka jangan menyusahkan kami dalam perjumpaan kami. Kembali ke gunung (atau tempat tinggal) kamu dan jika seseorang datang kepadamu, kaitkan (kisahmu) dengannya. "Mengenai itu `Abdullah bin Rawaha berkata, "Ya, ya Rasulullah! Bawalah (iaitu apa yang ingin kamu katakan) kepada kami dalam perhimpunan kami, kerana kami menyukainya. "Oleh itu, orang-orang Islam, orang-orang kafir dan orang-orang Yahudi mula saling menganiaya sehinggalah mereka saling bertengkar. Nabi (ﷺ) terus mendiamkan mereka sehingga mereka menjadi pendiam, lalu Nabi menunggang binatangnya (gunung) dan terus berjalan sampai ia memasuki Sa `d bin Ubada. Nabi (ﷺ) berkata kepada Sa `d, "Tidakkah kamu mendengar apa yang dikatakan oleh Abu Hub-b? " Dia bermaksud `Abdullah bin Ubai. "Dia berkata begitu-begitu. "Mengenai itu Sa `d bin Ubada berkata, "Ya Rasulullah! Maafkan dan ampunilah dia, kerana oleh Dia yang menurunkan Kitab itu kepadamu, Allah membawa Kebenaran yang diutuskan kepadamu pada saat penduduk kota ini (yaitu Madinah) telah memutuskan dengan sebulat suara untuk mengangkatnya dan mengikat serban di kepalanya (memilihnya sebagai ketua). Tetapi ketika Allah menentang (keputusan) itu melalui Kebenaran yang Allah berikan kepada kamu, dia (yaitu `Abdullah bin Ubai) adalah berduka dengan cemburu. dan itu menyebabkan dia melakukan apa yang telah kamu lihat. "Oleh itu, Rasulullah (ﷺ) memaafkannya, kerana Nabi (ﷺ) dan para sahabatnya biasa memaafkan orang-orang kafir dan orang-orang Kitab Suci sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah kepada mereka dan mereka selalu menahan kesengsaraan mereka dengan sabar. Allah berfirman: "Dan kamu pasti akan mendengar banyak perkara yang akan mendukacitakan kamu dari orang-orang yang menerima Kitab Suci sebelum kamu dan dari orang-orang kafir . . . . . . . .'(3. 186) Dan Allah juga berfirman: -" Banyak orang Kitab Suci berharap jika mereka dapat memalingkan kamu sebagai orang-orang kafir setelah kamu beriman, dari rasa iri hati yang mementingkan diri sendiri . . "(2. 109) Maka Nabi (ﷺ) biasa berpegang pada prinsip pengampunan bagi mereka selagi Allah memerintahkannya untuk melakukannya sehingga sampai Allah mengizinkan memerangi mereka. Maka ketika Rasulullah (ﷺ) memerangi perang Badar dan Allah membunuh bangsawan kafir Quraisy melalui dia, Ibn Ubai bin Salul dan orang-orang kafir dan penyembah berhala yang bersamanya, berkata, "Perkara ini ( iaitu Islam) telah muncul (yakni menjadi menang). "Oleh itu, mereka memberikan janji setia (kerana memeluk Islam) kepada Rasulullah (ﷺ) dan menjadi Muslim.
حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ، أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، قَالَ أَخْبَرَنِي عُرْوَةُ بْنُ الزُّبَيْرِ، أَنَّ أُسَامَةَ بْنَ زَيْدٍ ـ رضى الله عنهما ـ أَخْبَرَهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم رَكِبَ عَلَى حِمَارٍ عَلَى قَطِيفَةٍ فَدَكِيَّةٍ، وَأَرْدَفَ أُسَامَةَ بْنَ زَيْدٍ وَرَاءَهُ، يَعُودُ سَعْدَ بْنَ عُبَادَةَ فِي بَنِي الْحَارِثِ بْنِ الْخَزْرَجِ قَبْلَ وَقْعَةِ بَدْرٍ ـ قَالَ ـ حَتَّى مَرَّ بِمَجْلِسٍ فِيهِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أُبَىٍّ، ابْنُ سَلُولَ، وَذَلِكَ قَبْلَ أَنْ يُسْلِمَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أُبَىٍّ فَإِذَا فِي الْمَجْلِسِ أَخْلاَطٌ مِنَ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُشْرِكِينَ عَبَدَةِ الأَوْثَانِ وَالْيَهُودِ وَالْمُسْلِمِينَ، وَفِي الْمَجْلِسِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ رَوَاحَةَ، فَلَمَّا غَشِيَتِ الْمَجْلِسَ عَجَاجَةُ الدَّابَّةِ خَمَّرَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أُبَىٍّ أَنْفَهُ بِرِدَائِهِ، ثُمَّ قَالَ لاَ تُغَبِّرُوا عَلَيْنَا‏.‏ فَسَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَلَيْهِمْ ثُمَّ وَقَفَ فَنَزَلَ فَدَعَاهُمْ إِلَى اللَّهِ، وَقَرَأَ عَلَيْهِمُ الْقُرْآنَ، فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أُبَىٍّ ابْنُ سَلُولَ أَيُّهَا الْمَرْءُ، إِنَّهُ لاَ أَحْسَنَ مِمَّا تَقُولُ، إِنْ كَانَ حَقًّا، فَلاَ تُؤْذِينَا بِهِ فِي مَجْلِسِنَا، ارْجِعْ إِلَى رَحْلِكَ، فَمَنْ جَاءَكَ فَاقْصُصْ عَلَيْهِ‏.‏ فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ رَوَاحَةَ بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ، فَاغْشَنَا بِهِ فِي مَجَالِسِنَا، فَإِنَّا نُحِبُّ ذَلِكَ‏.‏ فَاسْتَبَّ الْمُسْلِمُونَ وَالْمُشْرِكُونَ وَالْيَهُودُ حَتَّى كَادُوا يَتَثَاوَرُونَ، فَلَمْ يَزَلِ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يُخَفِّضُهُمْ حَتَّى سَكَنُوا، ثُمَّ رَكِبَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم دَابَّتَهُ فَسَارَ حَتَّى دَخَلَ عَلَى سَعْدِ بْنِ عُبَادَةَ، فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ يَا سَعْدُ أَلَمْ تَسْمَعْ مَا قَالَ أَبُو حُبَابٍ ‏"‏‏.‏ يُرِيدُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أُبَىٍّ ‏"‏ قَالَ كَذَا وَكَذَا ‏"‏‏.‏ قَالَ سَعْدُ بْنُ عُبَادَةَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، اعْفُ عَنْهُ وَاصْفَحْ عَنْهُ، فَوَالَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ، لَقَدْ جَاءَ اللَّهُ بِالْحَقِّ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ، لَقَدِ اصْطَلَحَ أَهْلُ هَذِهِ الْبُحَيْرَةِ عَلَى أَنْ يُتَوِّجُوهُ فَيُعَصِّبُونَهُ بِالْعِصَابَةِ، فَلَمَّا أَبَى اللَّهُ ذَلِكَ بِالْحَقِّ الَّذِي أَعْطَاكَ اللَّهُ شَرِقَ بِذَلِكَ، فَذَلِكَ فَعَلَ بِهِ ما رَأَيْتَ‏.‏ فَعَفَا عَنْهُ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَكَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم وَأَصْحَابُهُ يَعْفُونَ عَنِ الْمُشْرِكِينَ وَأَهْلِ الْكِتَابِ كَمَا أَمَرَهُمُ اللَّهُ، وَيَصْبِرُونَ عَلَى الأَذَى قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ ‏{‏وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِيرًا ‏}‏ الآيَةَ، وَقَالَ اللَّهُ ‏{‏وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ‏}‏ إِلَى آخِرِ الآيَةِ، وَكَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يَتَأَوَّلُ الْعَفْوَ مَا أَمَرَهُ اللَّهُ بِهِ، حَتَّى أَذِنَ اللَّهُ فِيهِمْ، فَلَمَّا غَزَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم بَدْرًا، فَقَتَلَ اللَّهُ بِهِ صَنَادِيدَ كُفَّارِ قُرَيْشٍ قَالَ ابْنُ أُبَىٍّ ابْنُ سَلُولَ، وَمَنْ مَعَهُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ، وَعَبَدَةِ الأَوْثَانِ هَذَا أَمْرٌ قَدْ تَوَجَّهَ‏.‏ فَبَايَعُوا الرَّسُولَ صلى الله عليه وسلم عَلَى الإِسْلاَمِ فَأَسْلَمُوا‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 4566

Rujukan dalam buku: Buku 65, Hadis 4566

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 6, Buku 60, Hadis 89

Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.109 , 3.186

Rujukan lain-lain: