Buku Tafsir Nabi mengenai Al-Quran (Tafsir Nabi (ﷺ)) (كتاب التفسير )

Hadis: (4495)

Diriwayatkan oleh `Urwa:

Saya berkata kepada `Aisyah, isteri Nabi dan pada waktu itu saya masih muda, "Bagaimana anda menafsirkan Pernyataan Allah: "Sesungguhnya, Safa dan Marwa (yaitu dua gunung di Mekah) adalah antara Lambang Allah. "Oleh itu, tidak berbahaya bagi mereka yang menunaikan haji ke rumah Allah) atau menunaikan umrah, untuk melakukan pergaduhan (tawaf) di antara mereka. Pada pendapat saya, tidak berdosa bagi seseorang untuk tidak melakukan huru-hara (tawaf) di antara mereka . " `Aisyah berkata, "Tafsiranmu salah kerana seperti yang kamu katakan, Ayat itu seharusnya: " Oleh itu tidak berbahaya bagi mereka yang menunaikan haji atau umrah ke Baitullah, tidak melakukan pergaduhan (Tawaf) di antara mereka.''Ayat ini diturunkan berkaitan dengan orang-orang Ansar yang (selama Zaman Pra-Islam) biasa mengunjungi Manat (yakni berhala) setelah mengambil Ihram mereka dan ia terletak berhampiran Qudaid (iaitu tempat di Mekah) dan mereka biasa menganggapnya berdosa untuk berseteru antara Safa dan Marwa setelah memeluk Islam. Ketika Islam datang, mereka bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) mengenainya, di mana Allah menyatakan: - "Sesungguhnya, Safa dan Marwa (yakni dua gunung di Mekah) adalah di antara Simbol Allah. Oleh itu, tidak berbahaya bagi mereka yang melakukan Menunaikan haji di rumah atau menunaikan umrah, untuk mengadakan tawaf antara mereka. "(2. 158)
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ، أَخْبَرَنَا مَالِكٌ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، أَنَّهُ قَالَ قُلْتُ لِعَائِشَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم وَأَنَا يَوْمَئِذٍ حَدِيثُ السِّنِّ أَرَأَيْتِ قَوْلَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَتَعَالَى ‏{‏إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا‏}‏ فَمَا أُرَى عَلَى أَحَدٍ شَيْئًا أَنْ لاَ يَطَّوَّفَ بِهِمَا‏.‏ فَقَالَتْ عَائِشَةُ كَلاَّ لَوْ كَانَتْ كَمَا تَقُولُ كَانَتْ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ لاَ يَطَّوَّفَ بِهِمَا، إِنَّمَا أُنْزِلَتْ هَذِهِ الآيَةُ فِي الأَنْصَارِ، كَانُوا يُهِلُّونَ لِمَنَاةَ، وَكَانَتْ مَنَاةُ حَذْوَ قُدَيْدٍ، وَكَانُوا يَتَحَرَّجُونَ أَنْ يَطُوفُوا بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ، فَلَمَّا جَاءَ الإِسْلاَمُ سَأَلُوا رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنْ ذَلِكَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ ‏{‏إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا‏}‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 4495

Rujukan dalam buku: Buku 65, Hadis 4495

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 6, Buku 60, Hadis 22

Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.158

Rujukan lain-lain: