Buku Ekspedisi Ketenteraan yang dipimpin oleh Nabi (ﷺ) (Al-Maghaazi) (كتاب المغازى )

Hadis: (4033)

Diriwayatkan oleh Malik bin Aus Al-Hadathan An-Nasri:

Pada suatu ketika `Umar bin Al-Khattab memanggilnya dan ketika dia sedang duduk bersamanya, penjaga gerbangnya, Yarfa datang dan berkata, "Maukah kamu mengakui `Uthman, `Abdur-Rahman bin `Auf, AzZubair dan Sa `d (bin Abi Waqqas)) siapa yang menunggu kebenaran anda? " Umar berkata, "Ya, biarkan mereka masuk. "Setelah beberapa lama, Yarfa- datang lagi dan berkata, "Maukah kamu mengakui `Ali dan `Abbas yang meminta izinmu? " Umar berkata, "Ya. "Oleh itu, ketika keduanya masuk, Abbas berkata, "Wahai ketua orang-orang yang beriman! Hakimi antara aku dan ini (yaitu `Ali). "Kedua-duanya mempunyai perselisihan mengenai harta Bani An-Nadir yang telah diberikan oleh Allah kepada-Nya Rasul sebagai Fai (iaitu harta rampasan yang diperoleh tanpa pertempuran), `Ali dan `Abbas saling mencela satu sama lain. Orang-orang (sekarang) (yaitu `Uthman dan para sahabatnya) berkata, "Wahai ketua orang-orang yang beriman! Berikan keputusan anda dalam kes mereka dan lepaskan masing-masing dari yang lain. "Umar berkata, "Tunggu aku memohon kepadamu, demi Allah, dengan izin-Nya langit dan bumi berdiri tegak! Adakah kamu tahu bahawa Rasulullah (ﷺ), 'Kami (para Nabi) harta kami tidak boleh diwarisi dan apa sahaja yang kita tinggalkan, akan dibelanjakan untuk amal, 'dan dia mengatakannya tentang dirinya sendiri? " Mereka (yaitu `Uthman dan rakannya) berkata, "Dia memang mengatakannya. "" Umar kemudian berpaling ke arah `Ali dan `Abbas dan berkata, "Aku meminta kamu berdua, oleh Allah! Tahukah kamu bahawa Rasulullah (ﷺ). ini? " Mereka menjawab dengan tegas. Dia berkata, "Sekarang saya berbicara kepada anda tentang perkara ini. Allah yang Maha Suci menganugerahkan Rasul-Nya dengan sesuatu yang Fai ini (yakni harta rampasan yang dimenangkan tanpa pertempuran) yang tidak Dia berikan kepada orang lain. Allah berfirman: -" Dan apa yang Allah diberikan kepada Rasul-Nya ("Fai" "harta rampasan) dari mereka - yang mana anda tidak membuat ekspedisi dengan baik Kalvari atau barang kemas. Tetapi Allah memberi kuasa kepada para rasul-Nya atas siapa sahaja yang Dia kehendaki dan Allah dapat melakukan segala sesuatu. "(59. 6) Jadi harta ini diberikan khusus kepada Rasulullah (ﷺ). Tetapi oleh Allah, Nabi (ﷺ) tidak mengambil semua itu hanya untuk dirinya sendiri, atau tidak merampasnya, tetapi dia memberikannya kepada kamu semua dan membagikannya di antara kamu sehingga hanya ini saja yang tersisa. Dan dari sinilah Rasulullah (ﷺ) menghabiskan perbelanjaan tahunan untuk keluarganya dan apa sahaja yang tinggal, dia membelanjakannya di mana harta Allah dibelanjakan (iaitu dalam amal), Rasulullah (ﷺ) terus bertindak seperti itu sepanjang hidupnya, Kemudian dia meninggal dan Abu Bakar berkata, 'Aku adalah pengganti Rasulullah (ﷺ).' Oleh itu, dia (yakni Abu Bakar) mengambil alih harta ini dan melupuskannya dengan cara yang sama seperti yang biasa dilakukan oleh Rasulullah (ﷺ) dan kamu semua (pada waktu itu) mengetahui semua itu. "Kemudian `Umar berpaling ke arah Ali dan `Abbas dan berkata, "Anda berdua ingat bahawa Abu Bakar membuangnya dengan cara yang telah anda gambarkan dan Allah tahu bahawa, dalam hal itu, dia ikhlas, saleh, berpandu dengan benar dan pengikut yang benar. Kemudian Allah menyebabkan Abu Bakar mati dan saya berkata, 'Saya adalah pengganti Rasulullah (ﷺ) dan Abu Bakar.' Oleh itu, saya menyimpan harta ini selama dua tahun pertama pemerintahan saya (yakni Khalifah dan saya biasa membuangnya dengan cara yang sama seperti yang dilakukan oleh Rasulullah (ﷺ) dan Abu Bakar; dan Allah tahu bahawa saya telah ikhlas, alim, benar membimbing pengikut kanan (dalam matte ini. Kemudian kamu berdua (yaitu `Ali dan `Abbas) datang kepada saya dan tuntutan anda berdua adalah satu dan sama, wahai Abbas! Kamu juga datang kepada saya. Oleh itu, saya memberitahu anda berdua bahawa Rasulullah (ﷺ), "Harta kami tidak diwarisi, tetapi apa sahaja yang kami tinggalkan hendaklah disedekahkan. "Kemudian ketika saya berfikir bahawa saya sebaiknya menyerahkan harta ini kepada anda berdua atau syarat bahawa anda akan berjanji dan berjanji di hadapan Allah bahawa anda akan membuangnya dengan cara yang sama seperti yang dilakukan oleh Rasulullah (ﷺ) dan Abu Bakar dan seperti yang telah saya lakukan sejak awal kekhalifahan saya atau anda tidak boleh bercakap kepada saya (tentangnya). "Jadi, anda berdua berkata kepada saya, "Serahkan kepada kami dengan syarat ini. "Dan dengan syarat ini saya menyerahkannya o awak. Adakah anda mahu saya sekarang memberikan keputusan selain daripada itu (keputusan)? Demi Allah, dengan izin-Nya langit dan bumi tetap teguh, saya tidak akan pernah memberikan keputusan selain daripada itu (keputusan) sehingga Hari Akhir ditetapkan. Tetapi jika anda tidak dapat menguruskannya (iaitu harta itu), maka kembalikan kepada saya dan saya akan menguruskan bagi pihak anda. "Sub-perawi berkata, "Saya memberitahu `Urwa bin Az-Zubair hadis ini dan dia berkata , 'Malik bin Aus telah mengatakan yang sebenarnya "Saya mendengar `Aisyah, isteri Nabi (ﷺ) berkata, 'Isteri-isteri Nabi (ﷺ) mengirim `Uthman kepada Abu Bakar menuntut dari mereka 1/8 dari Fai yang telah dikurniakan oleh Allah kepada Rasulnya. Tetapi saya biasa menentang mereka dan berkata kepada mereka: Tidakkah anda akan takut kepada Allah? Tidakkah anda tahu bahawa Nabi pernah berkata: Harta kita tidak diwarisi, tetapi apa sahaja yang kita tinggalkan adalah menjadi bersedekah? Nabi (ﷺ) menyebutkan hal itu mengenai dirinya. Dia menambahkan: "Keluarga Muhammad dapat mengambil rezekinya dari harta ini. Oleh itu isteri-isteri Nabi (ﷺ) berhenti menuntut ketika saya memberitahu mereka tentang hal itu. "Jadi, harta ini (dari Sadaqa) berada di tangan `Ali yang menahannya dari `Abbas dan mengalahkannya. Kemudian ia berada di tangan Hasan bin `Ali, kemudian di tangan Husain bin `Ali dan kemudian di tangan `Ali bin Husain dan Hasan bin Hasan dan masing-masing dua yang terakhir digunakan untuk menguruskannya secara bergiliran, kemudian ia berada di tangan Zaid bin Hasan dan itu benar-benar adalah Sadaqa Rasul Allah. "
حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ، أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، قَالَ أَخْبَرَنِي مَالِكُ بْنُ أَوْسِ بْنِ الْحَدَثَانِ النَّصْرِيُّ، أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ ـ رضى الله عنه ـ دَعَاهُ إِذْ جَاءَهُ حَاجِبُهُ يَرْفَا فَقَالَ هَلْ لَكَ فِي عُثْمَانَ، وَعَبْدِ الرَّحْمَنِ، وَالزُّبَيْرِ وَسَعْدٍ يَسْتَأْذِنُونَ فَقَالَ نَعَمْ، فَأَدْخِلْهُمْ‏.‏ فَلَبِثَ قَلِيلاً، ثُمَّ جَاءَ فَقَالَ هَلْ لَكَ فِي عَبَّاسٍ وَعَلِيٍّ يَسْتَأْذِنَانِ قَالَ نَعَمْ‏.‏ فَلَمَّا دَخَلاَ قَالَ عَبَّاسٌ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، اقْضِ بَيْنِي وَبَيْنَ هَذَا، وَهُمَا يَخْتَصِمَانِ فِي الَّذِي أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ صلى الله عليه وسلم مِنْ بَنِي النَّضِيرِ، فَاسْتَبَّ عَلِيٌّ وَعَبَّاسٌ، فَقَالَ الرَّهْطُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، اقْضِ بَيْنَهُمَا وَأَرِحْ أَحَدَهُمَا مِنَ الآخَرِ‏.‏ فَقَالَ عُمَرُ اتَّئِدُوا، أَنْشُدُكُمْ بِاللَّهِ الَّذِي بِإِذْنِهِ تَقُومُ السَّمَاءُ وَالأَرْضُ، هَلْ تَعْلَمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏"‏ لاَ نُورَثُ، مَا تَرَكْنَا صَدَقَةٌ ‏"‏‏.‏ يُرِيدُ بِذَلِكَ نَفْسَهُ‏.‏ قَالُوا قَدْ قَالَ ذَلِكَ‏.‏ فَأَقْبَلَ عُمَرُ عَلَى عَبَّاسٍ وَعَلِيٍّ فَقَالَ أَنْشُدُكُمَا بِاللَّهِ هَلْ تَعْلَمَانِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَدْ قَالَ ذَلِكَ قَالاَ نَعَمْ‏.‏ قَالَ فَإِنِّي أُحَدِّثُكُمْ عَنْ هَذَا الأَمْرِ، إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ كَانَ خَصَّ رَسُولَهُ صلى الله عليه وسلم فِي هَذَا الْفَىْءِ بِشَىْءٍ لَمْ يُعْطِهِ أَحَدًا غَيْرَهُ فَقَالَ جَلَّ ذِكْرُهُ ‏{‏وَمَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ خَيْلٍ وَلاَ رِكَابٍ‏}‏ إِلَى قَوْلِهِ ‏{‏قَدِيرٌ‏}‏ فَكَانَتْ هَذِهِ خَالِصَةً لِرَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم، ثُمَّ وَاللَّهِ مَا احْتَازَهَا دُونَكُمْ، وَلاَ اسْتَأْثَرَهَا عَلَيْكُمْ، لَقَدْ أَعْطَاكُمُوهَا وَقَسَمَهَا فِيكُمْ، حَتَّى بَقِيَ هَذَا الْمَالُ مِنْهَا، فَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُنْفِقُ عَلَى أَهْلِهِ نَفَقَةَ سَنَتِهِمْ مِنْ هَذَا الْمَالِ، ثُمَّ يَأْخُذُ مَا بَقِيَ فَيَجْعَلُهُ مَجْعَلَ مَالِ اللَّهِ، فَعَمِلَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم حَيَاتَهُ، ثُمَّ تُوُفِّيَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ فَأَنَا وَلِيُّ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم‏.‏ فَقَبَضَهُ أَبُو بَكْرٍ، فَعَمِلَ فِيهِ بِمَا عَمِلَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَأَنْتُمْ حِينَئِذٍ‏.‏ فَأَقْبَلَ عَلَى عَلِيٍّ وَعَبَّاسٍ وَقَالَ تَذْكُرَانِ أَنَّ أَبَا بَكْرٍ عَمِلَ فِيهِ كَمَا تَقُولاَنِ، وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّهُ فِيهِ لَصَادِقٌ بَارٌّ رَاشِدٌ تَابِعٌ لِلْحَقِّ ثُمَّ تَوَفَّى اللَّهُ أَبَا بَكْرٍ فَقُلْتُ أَنَا وَلِيُّ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَأَبِي بَكْرٍ‏.‏ فَقَبَضْتُهُ سَنَتَيْنِ مِنْ إِمَارَتِي أَعْمَلُ فِيهِ بِمَا عَمِلَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَأَبُو بَكْرٍ، وَاللَّهُ يَعْلَمُ أَنِّي فِيهِ صَادِقٌ بَارٌّ رَاشِدٌ تَابِعٌ لِلْحَقِّ، ثُمَّ جِئْتُمَانِي كِلاَكُمَا وَكَلِمَتُكُمَا وَاحِدَةٌ وَأَمْرُكُمَا جَمِيعٌ، فَجِئْتَنِي ـ يَعْنِي عَبَّاسًا ـ فَقُلْتُ لَكُمَا إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏"‏ لاَ نُورَثُ، مَا تَرَكْنَا صَدَقَةٌ ‏"‏‏.‏ فَلَمَّا بَدَا لِي أَنْ أَدْفَعَهُ إِلَيْكُمَا قُلْتُ إِنْ شِئْتُمَا دَفَعْتُهُ إِلَيْكُمَا عَلَى أَنَّ عَلَيْكُمَا عَهْدَ اللَّهِ وَمِيثَاقَهُ لَتَعْمَلاَنِ فِيهِ بِمَا عَمِلَ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَأَبُو بَكْرٍ، وَمَا عَمِلْتُ فِيهِ مُذْ وَلِيتُ، وَإِلاَّ فَلاَ تُكَلِّمَانِي، فَقُلْتُمَا ادْفَعْهُ إِلَيْنَا بِذَلِكَ‏.‏ فَدَفَعْتُهُ إِلَيْكُمَا، أَفَتَلْتَمِسَانِ مِنِّي قَضَاءً غَيْرَ ذَلِكَ فَوَاللَّهِ الَّذِي بِإِذْنِهِ تَقُومُ السَّمَاءُ وَالأَرْضُ لاَ أَقْضِي فِيهِ بِقَضَاءٍ غَيْرِ ذَلِكَ حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ، فَإِنْ عَجَزْتُمَا عَنْهُ، فَادْفَعَا إِلَىَّ فَأَنَا أَكْفِيكُمَاهُ‏.‏ قَالَ فَحَدَّثْتُ هَذَا الْحَدِيثَ، عُرْوَةَ بْنَ الزُّبَيْرِ فَقَالَ صَدَقَ مَالِكُ بْنُ أَوْسٍ، أَنَا سَمِعْتُ عَائِشَةَ ـ رضى الله عنها ـ زَوْجَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم تَقُولُ أَرْسَلَ أَزْوَاجُ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم عُثْمَانَ إِلَى أَبِي بَكْرٍ يَسْأَلْنَهُ ثُمُنَهُنَّ مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ صلى الله عليه وسلم، فَكُنْتُ أَنَا أَرُدُّهُنَّ، فَقُلْتُ لَهُنَّ أَلاَ تَتَّقِينَ اللَّهَ، أَلَمْ تَعْلَمْنَ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ يَقُولُ ‏"‏ لاَ نُورَثُ، مَا تَرَكْنَا صَدَقَةٌ ـ يُرِيدُ بِذَلِكَ نَفْسَهُ ـ إِنَّمَا يَأْكُلُ آلُ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه وسلم فِي هَذَا الْمَالِ ‏"‏‏.‏ فَانْتَهَى أَزْوَاجُ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم إِلَى مَا أَخْبَرَتْهُنَّ‏.‏ قَالَ فَكَانَتْ هَذِهِ الصَّدَقَةُ بِيَدِ عَلِيٍّ، مَنَعَهَا عَلِيٌّ عَبَّاسًا فَغَلَبَهُ عَلَيْهَا، ثُمَّ كَانَ بِيَدِ حَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، ثُمَّ بِيَدِ حُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ، ثُمَّ بِيَدِ عَلِيِّ بْنِ حُسَيْنٍ وَحَسَنِ بْنِ حَسَنٍ، كِلاَهُمَا كَانَا يَتَدَاوَلاَنِهَا، ثُمَّ بِيَدِ زَيْدِ بْنِ حَسَنٍ، وَهْىَ صَدَقَةُ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم حَقًّا‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 4033

Rujukan dalam buku: Buku 64, Hadis 82

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 5, Buku 59, Hadis 367

Ayat Al-Quran yang berkaitan: 59.6

Rujukan lain-lain: