Buku Kelebihan Pembantu di Madinah (Ansaar) (كتاب مناقب الأنصار )

Hadis: (3845)

Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:

Kejadian pertama Qasama pada zaman kejahilan pra-lslamic telah dipraktikkan oleh kami (iaitu Banu Hashim). Seorang lelaki dari Banu Hashim dipekerjakan oleh seorang lelaki Quraisy dari keluarga cabang lain. Buruh (Hashimi) berangkat bersama Quraishi mengendarai untanya. Di sana dilaluinya seorang lelaki lain dari Banu Hashim. Tali kulit beg yang terakhir telah pecah sehingga dia berkata kepada buruh itu, "Maukah kamu menolongku dengan memberikan tali untuk mengikat pegangan begku agar unta-unta itu melarikan diri daripadaku? " Pekerja itu memberinya tali dan yang terakhir mengikat begnya dengannya. Ketika kafilah berhenti, semua kaki unta diikat dengan belenggu mereka kecuali satu unta. Majikan bertanya kepada buruh tersebut, "Mengapa, dari antara semua unta, unta ini tidak terikat? " Dia menjawab, "Tidak ada belenggu untuk itu. "Orang Quraisy bertanya, "Di mana belenggunya? " dan memukul buruh itu dengan tongkat yang menyebabkan kematiannya (kemudian tepat sebelum kematiannya) seorang lelaki dari Yaman melintasinya. Pekerja itu bertanya (dia), "Adakah anda akan pergi menunaikan haji? " Dia menjawab, "Saya rasa saya tidak akan menghadirinya, tetapi mungkin saya akan menghadirinya. "Pekerja (Hashimi) itu berkata, "Bolehkah anda menyampaikan pesanan untuk saya sekali dalam hidup anda? " Lelaki lain berkata, "ya. "Pekerja itu menulis: 'Ketika anda menghadiri ziarah, panggil keluarga Quraisy dan jika mereka menjawab anda, panggil keluarga Banu Hashim dan jika mereka menjawab anda, tanyakan tentang Abu Talib dan katakan kepadanya bahawa begitu-dan- jadi telah membunuh saya kerana belenggu. "Kemudian buruh itu habis. Ketika majikan sampai di (Mekah), Abu Talib mengunjunginya dan bertanya, "Apa yang telah terjadi pada sahabat kami? "Dia berkata, "Dia jatuh sakit dan saya menjaganya dengan baik (tetapi dia meninggal) dan saya menguburkannya. "Kemudian Abu Talib berkata, "Almarhum layak mendapat ini dari kamu. "Setelah beberapa lama, utusan yang diminta oleh buruh untuk menyampaikan pesanan itu, sampai pada musim haji. Dia memanggil , "Wahai keluarga Quraisy!" Orang-orang menjawab, "Ini orang Quraisy. "Kemudian dia memanggil, "Wahai keluarga Bani Hashim!" Sekali lagi orang-orang itu menjawab, "Ini adalah Banu Hashim. "Dia bertanya, "Siapa itu? " Abu Talib? "Orang-orang itu menjawab, "Ini Abu Talib. "Dia berkata,"'So-and-so telah meminta saya untuk menyampaikan mesej kepada anda bahawa begitu-dan-begitu telah membunuhnya untuk belenggu (dari cam el). "Kemudian Abu Talib pergi ke pembunuh (Quraisy) dan berkata kepadanya, "Pilih salah satu dari tiga alternatif: (i) Sekiranya anda mahu, berikan kami seratus ekor unta kerana anda telah membunuh sahabat kami, (ii) atau jika anda mahu, lima puluh orang lelaki anda harus bersumpah bahawa anda tidak membunuh rakan kami dan jika anda tidak menerimanya, (iii) kami akan membunuh anda di Qisas. "Pembunuh itu pergi kepada orang-orangnya dan mereka berkata, "Kami akan bersumpah. "Kemudian seorang wanita dari Banu Hashim yang menikah dengan salah seorang dari mereka (yaitu Quraisy) dan telah melahirkan seorang anak darinya, datang kepada Abu Talib dan berkata, "Wahai Abu Talib! Saya berharap agar anak saya dari antara lima puluh orang lelaki itu, dibebaskan dari sumpah ini dan bahawa dia tidak boleh mengangkat sumpah di mana sumpah dijalankan. "Abu Talib memaafkannya. Kemudian seorang lelaki lain dari mereka datang (kepada Abu Talib) dan berkata, "Wahai Abu Talib! Anda mahu lima puluh orang bersumpah dan bukannya memberikan seratus unta dan itu bermaksud setiap orang harus memberikan dua unta (sekiranya dia tidak bersumpah). Jadi ada dua unta yang saya ingin anda terima dari saya dan maafkan saya daripada mengambil sumpah di mana sumpah diambil. Abu Talib menerimanya daripadanya. Kemudian 48 orang datang dan mengangkat sumpah. Lebih lanjut Ibn `Abbas mengatakan : ) Demi Dia yang Tangannya hidup saya, sebelum akhir tahun itu, tidak ada 48 orang yang masih hidup.
حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ، حَدَّثَنَا قَطَنٌ أَبُو الْهَيْثَمِ، حَدَّثَنَا أَبُو يَزِيدَ الْمَدَنِيُّ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ إِنَّ أَوَّلَ قَسَامَةٍ كَانَتْ فِي الْجَاهِلِيَّةِ لَفِينَا بَنِي هَاشِمٍ، كَانَ رَجُلٌ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ اسْتَأْجَرَهُ رَجُلٌ مِنْ قُرَيْشٍ مِنْ فَخِذٍ أُخْرَى، فَانْطَلَقَ مَعَهُ فِي إِبِلِهِ، فَمَرَّ رَجُلٌ بِهِ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ قَدِ انْقَطَعَتْ عُرْوَةُ جُوَالِقِهِ فَقَالَ أَغِثْنِي بِعِقَالٍ أَشُدُّ بِهِ عُرْوَةَ جُوَالِقِي، لاَ تَنْفِرُ الإِبِلُ‏.‏ فَأَعْطَاهُ عِقَالاً، فَشَدَّ بِهِ عُرْوَةَ جُوَالِقِهِ، فَلَمَّا نَزَلُوا عُقِلَتِ الإِبِلُ إِلاَّ بَعِيرًا وَاحِدًا، فَقَالَ الَّذِي اسْتَأْجَرَهُ مَا شَأْنُ هَذَا الْبَعِيرِ لَمْ يُعْقَلْ مِنْ بَيْنِ الإِبِلِ قَالَ لَيْسَ لَهُ عِقَالٌ‏.‏ قَالَ فَأَيْنَ عِقَالُهُ قَالَ فَحَذَفَهُ بِعَصًا كَانَ فِيهَا أَجَلُهُ، فَمَرَّ بِهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْيَمَنِ، فَقَالَ أَتَشْهَدُ الْمَوْسِمَ قَالَ مَا أَشْهَدُ، وَرُبَّمَا شَهِدْتُهُ‏.‏ قَالَ هَلْ أَنْتَ مُبْلِغٌ عَنِّي رِسَالَةً مَرَّةً مِنَ الدَّهْرِ قَالَ نَعَمْ‏.‏ قَالَ فَكُنْتَ إِذَا أَنْتَ شَهِدْتَ الْمَوْسِمَ فَنَادِ يَا آلَ قُرَيْشٍ‏.‏ فَإِذَا أَجَابُوكَ، فَنَادِ يَا آلَ بَنِي هَاشِمٍ‏.‏ فَإِنْ أَجَابُوكَ فَسَلْ عَنْ أَبِي طَالِبٍ، فَأَخْبِرْهُ أَنَّ فُلاَنًا قَتَلَنِي فِي عِقَالٍ، وَمَاتَ الْمُسْتَأْجَرُ، فَلَمَّا قَدِمَ الَّذِي اسْتَأْجَرَهُ أَتَاهُ أَبُو طَالِبٍ فَقَالَ مَا فَعَلَ صَاحِبُنَا قَالَ مَرِضَ، فَأَحْسَنْتُ الْقِيَامَ عَلَيْهِ، فَوَلِيتُ دَفْنَهُ‏.‏ قَالَ قَدْ كَانَ أَهْلَ ذَاكَ مِنْكَ‏.‏ فَمَكُثَ حِينًا، ثُمَّ إِنَّ الرَّجُلَ الَّذِي أَوْصَى إِلَيْهِ أَنْ يُبْلِغَ عَنْهُ وَافَى الْمَوْسِمَ فَقَالَ يَا آلَ قُرَيْشٍ‏.‏ قَالُوا هَذِهِ قُرَيْشٌ‏.‏ قَالَ يَا آلَ بَنِي هَاشِمٍ‏.‏ قَالُوا هَذِهِ بَنُو هَاشِمٍ‏.‏ قَالَ أَيْنَ أَبُو طَالِبٍ قَالُوا هَذَا أَبُو طَالِبٍ‏.‏ قَالَ أَمَرَنِي فُلاَنٌ أَنْ أُبْلِغَكَ رِسَالَةً أَنَّ فُلاَنًا قَتَلَهُ فِي عِقَالٍ‏.‏ فَأَتَاهُ أَبُو طَالِبٍ فَقَالَ لَهُ اخْتَرْ مِنَّا إِحْدَى ثَلاَثٍ، إِنْ شِئْتَ أَنْ تُؤَدِّيَ مِائَةً مِنَ الإِبِلِ، فَإِنَّكَ قَتَلْتَ صَاحِبَنَا، وَإِنْ شِئْتَ حَلَفَ خَمْسُونَ مِنْ قَوْمِكَ أَنَّكَ لَمْ تَقْتُلْهُ، فَإِنْ أَبَيْتَ قَتَلْنَاكَ بِهِ فَأَتَى قَوْمَهُ، فَقَالُوا نَحْلِفُ‏.‏ فَأَتَتْهُ امْرَأَةٌ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ كَانَتْ تَحْتَ رَجُلٍ مِنْهُمْ قَدْ وَلَدَتْ لَهُ‏.‏ فَقَالَتْ يَا أَبَا طَالِبٍ أُحِبُّ أَنْ تُجِيزَ ابْنِي هَذَا بِرَجُلٍ مِنَ الْخَمْسِينَ وَلاَ تَصْبُرْ يَمِينَهُ حَيْثُ تُصْبَرُ الأَيْمَانُ‏.‏ فَفَعَلَ فَأَتَاهُ رَجُلٌ مِنْهُمْ فَقَالَ يَا أَبَا طَالِبٍ، أَرَدْتَ خَمْسِينَ رَجُلاً أَنْ يَحْلِفُوا مَكَانَ مِائَةٍ مِنَ الإِبِلِ، يُصِيبُ كُلَّ رَجُلٍ بَعِيرَانِ، هَذَانِ بَعِيرَانِ فَاقْبَلْهُمَا عَنِّي وَلاَ تَصْبُرْ يَمِينِي حَيْثُ تُصْبِرُ الأَيْمَانُ‏.‏ فَقَبِلَهُمَا، وَجَاءَ ثَمَانِيةٌ وَأَرْبَعُونَ فَحَلَفُوا‏.‏ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ، مَا حَالَ الْحَوْلُ وَمِنَ الثَّمَانِيَةِ وَأَرْبَعِينَ عَيْنٌ تَطْرِفُ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3845

Rujukan dalam buku: Buku 63, Hadis 71

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 5, Buku 58, Hadis 185

Rujukan lain-lain: