Buku Kebajikan dan Kebajikan Nabi ﷺ dan para sahabatnya (كتاب المناقب )

Hadis: (3646)

Diriwayatkan oleh Abu Huraira:

Nabi (ﷺ), "Kuda boleh dipelihara untuk salah satu dari tiga tujuan: bagi lelaki itu boleh menjadi sumber pahala; untuk yang lain itu mungkin merupakan cara hidup; dan sepertiga itu mungkin menjadi beban ( sumber untuk melakukan dosa). Adapun orang yang menjadi sumber pahala, dialah yang memelihara kudanya demi Jihad kerana Allah; dia mengikatnya dengan tali panjang di padang rumput atau di kebun. Jadi apa pun talinya yang memungkinkan untuk dimakan, ia akan dianggap sebagai perbuatan yang baik (bagi pemiliknya). Dan jika terputus tali dan melompat ke atas satu atau dua bukit, bahkan kotorannya akan dianggap sebagai perbuatan baiknya. Dan jika ia melewati sungai dan minum air daripadanya, itu akan dianggap sebagai perbuatan baik untuk kebaikannya) walaupun dia tidak berniat menyiramnya. Kuda adalah tempat perlindungan bagi orang yang memeliharanya sehingga dia boleh mencari nafkahnya dengan jujur dan menjadikannya sebagai perlindungan untuk menjauhkannya dari cara-cara haram (memperoleh wang) dan tidak melupakan hak-hak Allah (iaitu membayar Zakat dan membenarkan orang lain menggunakannya untuk kepentingan Allah). Tetapi kuda adalah beban (dan sumber melakukan dosa bagi dia yang menjauhkannya dari kebanggaan dan kepura-puraan dan dengan niat untuk menyakiti umat Islam. "Nabi (ﷺ) ditanya tentang keldai. Dia menjawab, "Tidak ada yang dinyatakan mengenai mereka kecuali Ayat yang komprehensif ini (yang merangkumi segalanya): -'Maka barangsiapa yang telah melakukan kebaikan sama dengan berat atom (atau semut kecil), hendaklah ia melihatnya (ganjarannya) Dan barangsiapa telah melakukan kejahatan setara dengan berat semut (atau kecil) semut), Harus melihatnya (hukumannya). "(99. 7-8)
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ، عَنْ مَالِكٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ السَّمَّانِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏"‏ الْخَيْلُ لِثَلاَثَةٍ لِرَجُلٍ أَجْرٌ، وَلِرَجُلٍ سِتْرٌ وَعَلَى رَجُلٍ وِزْرٌ‏.‏ فَأَمَّا الَّذِي لَهُ أَجْرٌ، فَرَجُلٌ رَبَطَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ، فَأَطَالَ لَهَا فِي مَرْجٍ أَوْ رَوْضَةٍ، وَمَا أَصَابَتْ فِي طِيَلِهَا مِنَ الْمَرْجِ أَوِ الرَّوْضَةِ كَانَتْ لَهُ حَسَنَاتٍ، وَلَوْ أَنَّهَا قَطَعَتْ طِيَلَهَا، فَاسْتَنَّتْ شَرَفًا أَوْ شَرَفَيْنِ، كَانَتْ أَرْوَاثُهَا حَسَنَاتٍ لَهُ، وَلَوْ أَنَّهَا مَرَّتْ بِنَهْرٍ فَشَرِبَتْ، وَلَمْ يُرِدْ أَنْ يَسْقِيَهَا، كَانَ ذَلِكَ لَهُ حَسَنَاتٍ، وَرَجُلٌ رَبَطَهَا تَغَنِّيًا وَسِتْرًا وَتَعَفُّفًا، لَمْ يَنْسَ حَقَّ اللَّهِ فِي رِقَابِهَا وَظُهُورِهَا، فَهِيَ لَهُ كَذَلِكَ سِتْرٌ‏.‏ وَرَجُلٌ رَبَطَهَا فَخْرًا وَرِيَاءً، وَنِوَاءً لأَهْلِ الإِسْلاَمِ فَهْىَ وِزْرٌ‏.‏ وَسُئِلَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم عَنِ الْحُمُرِ فَقَالَ ‏"‏ مَا أُنْزِلَ عَلَىَّ فِيهَا إِلاَّ هَذِهِ الآيَةُ الْجَامِعَةُ الْفَاذَّةُ ‏{‏فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ‏}‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 3646

Rujukan dalam buku: Buku 61, Hadis 149

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 56, Hadis 839

Ayat Al-Quran yang berkaitan: 99.7-8

Rujukan lain-lain: