Buku Memperjuangkan Sebab Allah (Jihaad) (كتاب الجهاد والسير )

Hadis: (2860)

Diriwayatkan oleh Abu Huraira:

Rasulullah (ﷺ), "Kuda dipelihara untuk salah satu daripada tiga tujuan; bagi sesetengah orang mereka adalah sumber pahala, bagi sebahagian yang lain mereka adalah tempat berlindung dan bagi yang lain mereka adalah sumber dosa. siapa mereka sumber pahala, apakah dia yang memelihara kuda kerana Allah (yaitu Jihad) mengikatnya dengan penambat panjang di padang rumput atau di kebun dengan hasilnya apa sahaja yang dimakannya dari kawasan padang rumput atau kebun di mana ia diikat akan dikira sebagai perbuatan baik untuk kepentingannya dan jika ia harus memutuskan tali dan melompat di atas satu atau dua bukit, maka semua kotoran dan tanda kakinya akan ditulis sebagai perbuatan baik baginya; dan jika ia lewat sebatang sungai dan meminum air daripadanya walaupun dia tidak berniat menyiramnya, maka dia akan mendapat pahala untuk meminumnya. Adapun lelaki yang kuda itu menjadi sumber dosa, dialah yang memelihara kuda untuk demi kebanggaan dan kepura-puraan dan menunjukkan permusuhan bagi umat Islam: kuda seperti itu akan menjadi sumber dosa baginya . Ketika Rasulullah (ﷺ) ditanya tentang keldai, dia menjawab, "Tidak ada yang diturunkan kepadaku tentang mereka kecuali Ayat yang unik dan komprehensif ini: " Maka barangsiapa yang melakukan kebaikan (atau semut kecil) akan melihatnya; Dan sesiapa yang melakukan kejahatan atom (atau semut kecil), akan melihatnya.' (101. 7-8)
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ، عَنْ مَالِكٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ السَّمَّانِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏"‏ الْخَيْلُ لِثَلاَثَةٍ لِرَجُلٍ أَجْرٌ، وَلِرَجُلٍ سِتْرٌ، وَعَلَى رَجُلٍ وِزْرٌ، فَأَمَّا الَّذِي لَهُ أَجْرٌ فَرَجُلٌ رَبَطَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ، فَأَطَالَ فِي مَرْجٍ أَوْ رَوْضَةٍ، فَمَا أَصَابَتْ فِي طِيَلِهَا ذَلِكَ مِنَ الْمَرْجِ أَوِ الرَّوْضَةِ كَانَتْ لَهُ حَسَنَاتٍ، وَلَوْ أَنَّهَا قَطَعَتْ طِيَلَهَا فَاسْتَنَّتْ شَرَفًا أَوْ شَرَفَيْنِ كَانَتْ أَرْوَاثُهَا وَآثَارُهَا حَسَنَاتٍ لَهُ، وَلَوْ أَنَّهَا مَرَّتْ بِنَهَرٍ فَشَرِبَتْ مِنْهُ وَلَمْ يُرِدْ أَنْ يَسْقِيَهَا كَانَ ذَلِكَ حَسَنَاتٍ لَهُ، وَرَجُلٌ رَبَطَهَا فَخْرًا وَرِئَاءً وَنِوَاءً لأَهْلِ الإِسْلاَمِ فَهْىَ وِزْرٌ عَلَى ذَلِكَ ‏"‏‏.‏ وَسُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنِ الْحُمُرِ، فَقَالَ ‏"‏ مَا أُنْزِلَ عَلَىَّ فِيهَا إِلاَّ هَذِهِ الآيَةُ الْجَامِعَةُ الْفَاذَّةُ ‏{‏فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ ‏}‏‏"‏‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2860

Rujukan dalam buku: Buku 56, Hadis 76

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 4, Buku 52, Hadis 112

Ayat Al-Quran yang berkaitan: 101.7-8

Rujukan lain-lain: