Buku Bersara ke Masjid untuk Mengingati Allah (I'tikaf) (كتاب الاعتكاف )
Hadis: (2025)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Rasulullah (ﷺ) pernah mengamalkan I `tikaf dalam sepuluh hari terakhir dalam bulan Ramadhan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2025
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 1
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 242
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2026)
Diriwayatkan `Aisyah:
(isteri Nabi) Nabi (ﷺ) pernah berlatih I `tikaf dalam sepuluh hari terakhir bulan Ramadan hingga dia wafat dan kemudian isterinya pernah berlatih I `tikaf setelahnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2026
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 2
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 243
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2027)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id Al-Khudri:
Rasulullah (ﷺ) pernah berlatih I `tikaf pada sepuluh hari pertengahan bulan Ramadhan dan setelah dia tinggal di I `tikaf hingga malam kedua puluh satu dan itu adalah malam di pagi hari di mana dia biasa keluar I `tikafnya. Nabi (ﷺ), "Barangsiapa yang berada di I `tikaf bersamaku harus tinggal di I `tikaf selama sepuluh hari terakhir, kerana aku diberitahu (mengenai tarikh) Malam (Qadr) tetapi aku telah disuruh lupakan saja. (Dalam mimpi itu) saya melihat diri saya bersujud di lumpur dan air pada pagi malam itu. Oleh itu, carilah dalam sepuluh malam terakhir dan pada yang ganjil. "Hujan malam itu dan atap masjid menetes karena terbuat dari tangkai daun kurma. Saya melihat dengan mata saya sendiri tanda lumpur dan air di dahi Nabi (iaitu pada pagi hari kedua puluh satu).Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2027
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 3
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 244
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2028)
Diriwayatkan `Aisyah:
Nabi (ﷺ) menundukkan kepalanya kepada saya semasa dia berada di I `tikaf di masjid pada bulan-bulan saya dan saya akan menyisir dan mengoleskan rambutnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2028
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 4
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 245
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2029)
Diriwayatkan `Aisyah:
(isteri Nabi) Rasulullah (ﷺ) membiarkan kepalanya masuk (rumah) semasa dia berada di masjid dan saya akan menyisir dan mengoleskan rambutnya. Ketika di I `tikaf dia biasa tidak memasuki rumah kecuali keperluan.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2029
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 5
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 246
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2030)
Diriwayatkan `Aisyah:
Nabi (ﷺ) memeluk saya semasa haid. Dia juga biasa meletakkan kepalanya keluar dari masjid ketika berada di I `tikaf dan saya akan mencucinya semasa haid.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2030
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 6
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 247
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.222
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2032)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
Umar bertanya kepada Nabi (ﷺ), "Saya berjanji pada zaman jahiliyah Pra-Islam untuk tinggal di I `tikaf selama satu malam di Al-Masjid al-Haram. "Nabi (ﷺ) berkata kepadanya, "Tunaikanlah nazarmu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2032
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 7
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 248
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2033)
Diriwayatkan oleh `Amra:
Aisyah berkata, "Nabi (ﷺ) pernah berlatih I `tikaf dalam sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan dan saya biasa mendirikan khemah untuknya dan setelah menunaikan solat subuh, dia biasa memasuki khemah. "Hafsa meminta izin `Aisyah untuk mendirikan khemah untuknya dan dia mengizinkannya dan dia mendirikan khemahnya. Ketika Zainab binti Jahsh melihatnya, dia mendirikan khemah lain. Pada waktu pagi Nabi (ﷺ) melihat khemah. Dia berkata, “Apa ini? ” Dia diberitahu tentang keseluruhan keadaan. Kemudian Nabi (ﷺ) bersabda,“ Apakah menurutmu mereka bermaksud melakukan kebenaran dengan melakukan ini? ”Oleh itu, dia meninggalkan I `tikaf pada bulan itu dan berlatih I `tikaf selama sepuluh hari pada bulan Syawal. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2033
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 8
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 249
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2034)
Diriwayatkan `Aisyah:
Nabi (ﷺ) bermaksud berlatih I `tikaf dan ketika sampai di tempat yang dimaksudkan untuk melakukan I `tikaf, dia melihat beberapa khemah, khemah `Aisyah, Hafsa dan Zainab. Oleh itu, dia berkata, "Apakah Anda menganggap mereka bermaksud melakukan kebenaran dengan melakukan ini? " Dan kemudian dia pergi dan tidak melakukan I `tikaf (di bulan Ramadhan) tetapi mengerjakannya di bulan Syawal selama sepuluh hari.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2034
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 9
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 250
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2035)
Diriwayatkan oleh Ali bin Al-Husain:
Safiya, isteri Nabi (ﷺ) memberitahu saya bahawa dia pergi menemui Rasulullah (ﷺ) untuk menziarahinya di masjid ketika dia berada di I `tikaf dalam sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan. Dia berbual dengannya sebentar, lalu dia bangun untuk pulang ke rumah. Nabi (ﷺ) menemaninya. Ketika mereka sampai di pintu gerbang masjid, di seberang pintu Um-Salama, dua orang lelaki Ansari sedang melintas dan mereka menyambut Rasul Allah. Dia memberitahu mereka: Jangan lari! Dan berkata, "Dia (isteri saya) Safiya binti Huyai. "Kedua-duanya berkata, "Subhan Allah, (Beraninya kami memikirkan kejahatan) Ya Rasulullah!" Dan mereka merasakannya. Nabi berkata (kepada mereka), "Syaitan sampai ke mana-mana di dalam tubuh manusia ketika darah masuk ke dalamnya, (di mana-mana di dalam tubuh seseorang). Saya takut kalau-kalau Syaitan mungkin memasukkan pemikiran jahat di dalam fikiran anda. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2035
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 10
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 251
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2036)
Diriwayatkan oleh Abu Salama bin `Abdur-Rahman:
Saya bertanya kepada Abu Sa `id Al-Khudri, "Adakah kamu mendengar Rasulullah (ﷺ) berbicara tentang Malam Qadr? " Dia menjawab dengan tegas dan berkata, "Suatu ketika kami berada di I `tikaf bersama Rasulullah (ﷺ) pada sepuluh hari pertengahan (Ramadan) dan kami keluar dari sana pada pagi hari kedua puluh dan Rasulullah (ﷺ). menyampaikan khutbah pada 20 (Ramadan) dan berkata, 'Saya diberitahu (mengenai tarikh) Malam Qadr (dalam mimpi saya) tetapi telah melupakannya. Oleh itu, carilah di malam-malam ganjil dari sepuluh terakhir malam-malam bulan Ramadhan. Saya melihat diri saya bersujud di lumpur dan air pada malam itu (sebagai tanda Malam Qadr). Oleh itu, barang siapa yang berada di I `tikaf bersama Rasulullah (ﷺ) harus kembali.' Orang-orang kembali ke masjid (untuk I `tikaf). Tidak ada jejak awan di langit. Tetapi tiba-tiba awan datang dan hujan turun. Kemudian solat itu didirikan (mereka berdiri untuk solat ) dan Rasulullah saw. (ﷺ) sujud dalam lumpur dan air dan saya melihat lumpur di atas dahi dan hidung Nabi.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2036
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 11
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 252
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2037)
Diriwayatkan `Aisyah:
Salah seorang isteri Rasulullah (ﷺ) berlatih I `tikaf bersamanya ketika dia mengalami pendarahan di antara haidnya dan dia akan melihat jejak merah (darah) atau kekuningan dan kadang-kadang kami meletakkan dulang di bawahnya ketika dia menunaikan solat .Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2037
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 12
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 253
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2038)
Diriwayatkan oleh `Ali bin Al-Husain (dari Safiya isteri Nabi):
Para isteri Nabi (ﷺ) bersamanya di masjid (semasa dia berada di I `tikaf) dan kemudian mereka berangkat dan Nabi (ﷺ) berkata kepada Safiya binti Huyai,“ Jangan cepat, kerana aku akan menemani kamu, "(dan tempat tinggalnya adalah di rumah Usama). Nabi (ﷺ) keluar dan sementara itu dua orang lelaki Ansari menemuinya dan mereka memandang Nabi (ﷺ) dan berlalu. Nabi (ﷺ) berkata kepada mereka, "Datanglah ke sini. Dia adalah (isteriku) Safiya binti Huyai. "Mereka menjawab, "Subhan Allah, (Beraninya kita memikirkan kejahatan) Ya Rasulullah! (Kami tidak pernah mengharapkan sesuatu yang buruk dari kamu). "Nabi (ﷺ) menjawab, "Syaitan beredar pada manusia seperti darah yang beredar di dalam tubuh dan saya takut kalau-kalau Syaitan tidak memasukkan pemikiran jahat di dalam fikiran anda. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2038
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 13
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 254
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2039)
Diriwayatkan `Ali bin Al-Husain dari Safiya:
Safiya pergi menemui Nabi (ﷺ) ketika dia berada di I `tikaf. Ketika dia kembali, Nabi (ﷺ) menemaninya berjalan. Seorang lelaki Ansari melihatnya. Ketika Nabi (ﷺ) memerhatikannya, dia memanggilnya dan berkata, "Datang ke sini. Dia adalah Safiya. (Sufyan seorang sub-perawi mungkin mengatakan bahawa Nabi (ﷺ) telah berkata, "Ini adalah Safiya "). Dan syaitan beredar dalam tubuh keturunan Adam ketika darahnya beredar di dalamnya. "(Seorang pencerita bertanya kepada Sufyan, "Apakah Safiya mengunjunginya pada malam hari? " Dia berkata, "Tentu saja, pada waktu malam. ")Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2039
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 14
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 255
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2040)
Diriwayatkan oleh Abu Sa `id:
Kami berlatih I `tikaf dengan Rasulullah (ﷺ) pada sepuluh hari pertengahan (Ramadan). Pada pagi hari kedua puluh (bulan Ramadhan) kami mengalihkan barang-barang kami, tetapi Rasulullah (ﷺ) mendatangi kami dan berkata, "Barangsiapa aku adalah I `tikaf harus kembali ke tempat I `tikaf, kerana aku melihat (yaitu diberitahu mengenai tarikh) Malam ini (dari Qadr) dan melihat diriku bersujud di lumpur dan air. "Ketika saya kembali ke tempat saya langit mendung dengan awan dan hujan turun. Oleh Dia yang mengutus Muhammad dengan Kebenaran, langit ditutup dengan awan dari akhir hari itu dan masjid yang di atap dengan daun pohon kurma (bocor dengan hujan) dan saya melihat jejak lumpur dan air di atas hidung Nabi (ﷺ) dan hujungnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2040
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 15
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 256
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2041)
Diriwayatkan oleh `Amra bint `Abdur-Rahman dari `Aisyah:
Rasulullah (ﷺ) selalu mengamalkan I `tikaf setiap tahun pada bulan Ramadhan. Dan setelah menunaikan solat subuh, dia biasa memasuki tempat I `tikafnya. `Aisyah meminta izin untuk membiarkannya berlatih I `tikaf dan dia mengizinkannya dan oleh itu dia mendirikan khemah di masjid. Ketika Hafsa mendengarnya, dia juga mendirikan khemah (untuk dirinya sendiri) dan ketika Zainab mendengarnya, dia juga mendirikan khemah lain. Ketika, pada waktu pagi, Rasulullah (ﷺ) telah selesai solat subuh, dia melihat empat khemah dan bertanya, "Apa ini? " Dia dimaklumkan mengenainya. Dia kemudian berkata, "Apa yang membuat mereka melakukan ini? Apakah itu kebenaran? Keluarkan khemah-khemah itu, kerana saya tidak ingin melihatnya. "Oleh itu, khemah-khemah itu dikeluarkan. Nabi (ﷺ) tidak melakukan I `tikaf pada tahun itu di bulan Ramadhan, tetapi melakukannya pada sepuluh hari terakhir Syawal.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2041
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 16
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 257
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2042)
Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:
Umar bin Al-Khattab berkata, "Ya Rasulullah! Saya berjanji pada masa Pra-Islam untuk melakukan I `tikaf di Al-Masjid-al-Haram selama satu malam. "Nabi (ﷺ), "Tunaikanlah nazarmu. "Oleh itu, dia melakukan I `tikaf untuk satu malam.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2042
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 17
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 258
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2043)
Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:
bahawa `Umar telah berjanji pada masa Pra-Islam untuk melakukan I `tikaf di Al-Masjid-al-Haram. (Seorang subnarrator berpendapat bahawa `Umar bersumpah untuk melakukan I `tikaf selama satu malam.) Rasulullah (ﷺ) kepada `Umar, "Tunaikan sumpahmu. "Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2043
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 18
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 259
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2044)
Diriwayatkan oleh Abu Huraira:
Nabi (ﷺ) selalu melakukan I `tikaf setiap tahun pada bulan Ramadhan selama sepuluh hari dan ketika itu adalah tahun kematiannya, dia tinggal di I `tikaf selama dua puluh hari.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2044
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 19
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 260
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2045)
Diriwayatkan oleh `Amra bint `Abdur-Rahman dari `Aisyah:
Rasulullah (ﷺ) menyebut bahawa dia akan berlatih I `tikaf dalam sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan. `Aisyah meminta izinnya untuk melakukan I `tikaf dan dia mengizinkannya. Hafsa meminta `Aisyah untuk mengambil izin untuknya dan dia melakukannya. Ketika Zainab binti Jahsh melihatnya, dia memerintahkan khemah didirikan untuknya dan didirikan untuknya. Rasulullah (ﷺ) selalu pergi ke khemahnya selepas solat . Jadi, dia melihat khemah dan bertanya, "Apa ini? " Dia diberitahu bahawa itu adalah khemah Aisyah, Hafsa dan Zainab. Rasul Allah bersabda, "Apakah itu kebenaran yang mereka kehendaki dengan melakukannya? Oleh itu, dia pulang ke rumah. Ketika bulan puasa selesai, dia melakukan Itikar selama sepuluh hari pada bulan Syawal.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2045
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 20
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 261
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain:
Hadis: (2046)
Diriwayatkan oleh `Urwa:
Aisyah semasa haidnya sering menyisir dan mengoles rambut Nabi (ﷺ) semasa dia berada di I `tikaf di masjid. Dia akan menjulurkan kepalanya ke arahnya ketika dia berada di kamarnya.Rujukan Dar-us-Salam Hadis 2046
Rujukan dalam buku: Buku 33, Hadis 21
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 3, Buku 33, Hadis 262
Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.
Rujukan lain-lain: