Buku Haji (Ziarah) (كتاب الحج )
Hadis: (1643)
Diriwayatkan oleh `Urwa:
Saya bertanya `Aisyah: "Bagaimana anda menafsirkan pernyataan Allah ,. Sesungguhnya! (Gunung-gunung) As-Safa dan Al-Marwa adalah antara simbol-simbol Allah dan barangsiapa yang menunaikan haji ke Ka'ba atau melakukan `Umra, tidak berbahaya baginya melakukan Tawaf di antara mereka (Safa dan Marwa.) (2. 158). Demi Allah! (Terbukti dari wahyu ini) tidak ada salahnya jika seseorang tidak melakukan Tawaf antara Safa dan Marwa. ""Aisyah berkata, "Wahai, keponakanku! Tafsiranmu tidak benar. Sekiranya tafsiranmu betul, pernyataan Allah seharusnya, "Tidak berbahaya baginya jika dia tidak melakukan tawaf di antara mereka. "Tetapi pada kenyataannya, ilham ilahi ini diturunkan mengenai orang-orang Ansar yang biasa menganggap lhram untuk menyembah pingung berhala yang disebut "Manat" yang biasa mereka sembah di tempat yang disebut Al-Mushallal sebelum mereka memeluk Islam dan siapa pun yang menganut Ihram (untuk berhala), akan menganggap tidak tepat melakukan Tawaf antara Safa dan Marwa. Ketika mereka memeluk Islam, mereka bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) mengenai hal itu, dengan berkata, "Ya Rasulullah! Kami dulu menahan diri dari melakukan Tawaf antara Safa dan Marwa. "Maka Allah menyatakan: 'Sesungguhnya; (gunung-gunung) As-Safa dan Al-Marwa adalah antara simbol Allah.' "Aisyah menambahkan, "Sesungguhnya, Rasul Allah menetapkan tradisi tawaf antara Safa dan Marwa, sehingga tidak ada yang diizinkan untuk menghilangkan tawaf di antara mereka. "Kemudian saya ( `Urwa) memberitahu Abu Bakar bin `Abdur-Rahman (tentang riwayat Aisyah) dan dia berkata, 'Saya belum pernah mendengar maklumat seperti itu, tetapi saya mendengar orang-orang terpelajar mengatakan bahawa semua orang, kecuali mereka yang'Aisyah disebutkan dan yang biasa menganggap lhram demi Manat, biasa melakukan Tawaf antara Safa dan Marwa. Ketika Allah menyebut tawaf Kaabah dan tidak menyebutkan Safa dan Marwa di dalam al-Quran, orang-orang bertanya, 'Ya Rasulullah! Kami biasa melakukan Tawaf antara Safa dan Marwa dan Allah telah menurunkan (ayat-ayat berkenaan) Tawaf Ka `ba dan belum menyebutkan Safa dan Marwa. Adakah bahaya jika kita melakukan Tawaf antara Safa dan Marwa? Maka Allah menyatakan: "Sesungguhnya As-Safa dan Al-Marwa adalah antara simbol Allah. "Abu Bakar berkata, "Nampaknya ayat ini diturunkan mengenai dua kelompok, mereka yang dulu menahan diri dari melakukan Tawaf antara Safa dan Marwa pada Zaman Kejahilan Pra-Islam dan mereka yang biasa melakukan tawaf ketika itu dan setelah memeluk Islam mereka menahan diri dari tawaf di antara mereka kerana Allah telah memerintahkan tawaf Ka'ba dan tidak menyebut tawaf (dari Safa dan Marwa) sampai kemudian setelah menyebut tawaf Ka'ba.'
حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ، أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، قَالَ عُرْوَةُ سَأَلْتُ عَائِشَةَ ـ رضى الله عنها ـ فَقُلْتُ لَهَا أَرَأَيْتِ قَوْلَ اللَّهِ تَعَالَى {إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا} فَوَاللَّهِ مَا عَلَى أَحَدٍ جُنَاحٌ أَنْ لاَ يَطُوفَ بِالصَّفَا وَالْمَرْوَةِ. قَالَتْ بِئْسَ مَا قُلْتَ يَا ابْنَ أُخْتِي إِنَّ هَذِهِ لَوْ كَانَتْ كَمَا أَوَّلْتَهَا عَلَيْهِ كَانَتْ لاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ لاَ يَتَطَوَّفَ بِهِمَا، وَلَكِنَّهَا أُنْزِلَتْ فِي الأَنْصَارِ، كَانُوا قَبْلَ أَنْ يُسْلِمُوا يُهِلُّونَ لِمَنَاةَ الطَّاغِيَةِ الَّتِي كَانُوا يَعْبُدُونَهَا عِنْدَ الْمُشَلَّلِ، فَكَانَ مَنْ أَهَلَّ يَتَحَرَّجُ أَنْ يَطُوفَ بِالصَّفَا وَالْمَرْوَةِ، فَلَمَّا أَسْلَمُوا سَأَلُوا رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنْ ذَلِكَ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنَّا كُنَّا نَتَحَرَّجُ أَنْ نَطُوفَ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى {إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ} الآيَةَ. قَالَتْ عَائِشَةُ ـ رضى الله عنها ـ وَقَدْ سَنَّ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم الطَّوَافَ بَيْنَهُمَا، فَلَيْسَ لأَحَدٍ أَنْ يَتْرُكَ الطَّوَافَ بَيْنَهُمَا. ثُمَّ أَخْبَرْتُ أَبَا بَكْرِ بْنَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، فَقَالَ إِنَّ هَذَا لَعِلْمٌ مَا كُنْتُ سَمِعْتُهُ، وَلَقَدْ سَمِعْتُ رِجَالاً مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ، يَذْكُرُونَ أَنَّ النَّاسَ إِلاَّ مَنْ ذَكَرَتْ عَائِشَةُ مِمَّنْ كَانَ يُهِلُّ بِمَنَاةَ، كَانُوا يَطُوفُونَ كُلُّهُمْ بِالصَّفَا وَالْمَرْوَةِ، فَلَمَّا ذَكَرَ اللَّهُ تَعَالَى الطَّوَافَ بِالْبَيْتِ، وَلَمْ يَذْكُرِ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ فِي الْقُرْآنِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ كُنَّا نَطُوفُ بِالصَّفَا وَالْمَرْوَةِ، وَإِنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ الطَّوَافَ بِالْبَيْتِ، فَلَمْ يَذْكُرِ الصَّفَا فَهَلْ عَلَيْنَا مِنْ حَرَجٍ أَنْ نَطَّوَّفَ بِالصَّفَا وَالْمَرْوَةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى {إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ} الآيَةَ. قَالَ أَبُو بَكْرٍ فَأَسْمَعُ هَذِهِ الآيَةَ نَزَلَتْ فِي الْفَرِيقَيْنِ كِلَيْهِمَا فِي الَّذِينَ كَانُوا يَتَحَرَّجُونَ أَنْ يَطُوفُوا بِالْجَاهِلِيَّةِ بِالصَّفَا وَالْمَرْوَةِ، وَالَّذِينَ يَطُوفُونَ ثُمَّ تَحَرَّجُوا أَنْ يَطُوفُوا بِهِمَا فِي الإِسْلاَمِ مِنْ أَجْلِ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَمَرَ بِالطَّوَافِ بِالْبَيْتِ، وَلَمْ يَذْكُرِ الصَّفَا حَتَّى ذَكَرَ ذَلِكَ بَعْدَ مَا ذَكَرَ الطَّوَافَ بِالْبَيْتِ.
Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1643
Rujukan dalam buku: Buku 25, Hadis 125
Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 26, Hadis 706
Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.158
Rujukan lain-lain: