Buku Haji (Ziarah) (كتاب الحج )

Hadis: (1572)

Ibnu'Abbas mengatakan bahawa dia telah ditanya mengenai Haji-at-Tamattu'di mana dia berkata, "Para Muhajirin dan orang-orang Ansar dan isteri-isteri Nabi (ﷺ) dan kami melakukan hal yang sama. Ketika kami sampai di Makkah, Rasulullah ( ﷺ) berkata, "Tinggalkan niatmu untuk mengerjakan haji (pada waktu ini) dan tunaikanlah Umrah, kecuali orang yang telah menghiasi Hady. "Oleh itu, kami melakukan tawaf mengelilingi Ka'bah dan [Sa'y] antara As-safa dan Al-MArwa, tidur bersama isteri-isteri kami dan mengenakan pakaian biasa (dijahit). Nabi (ﷺ) menambahkan, "Barangsiapa yang mengenakan Hady tidak boleh menyelesaikan Ihram sampai Hady sampai ke tempat tujuannya (telah dikorbankan) ". Kemudian pada malam Tarwiya (8 Dhul Hijjah, pada waktu siang) dia memerintahkan kami untuk melakukan Ihram untuk Haji dan ketika kami telah melakukan semua upacara Haji, kami datang dan melakukan Tawaf di sekitar Ka'bah dan ( Sa'y) antara As-Safa dan Al-Marwa dan kemudian Haji kami selesai dan kami harus mengorbankan seorang Hady menurut firman Allah:

". . . Dia mesti menyembelih Hady seperti yang dia mampu, tetapi jika dia tidak mampu, dia harus memerhatikan Saum (puasa) tiga hari selama Haji dan tujuh hari setelah dia kembali (ke rumahnya)…. "(V. 2: 196). Dan pengorbanan domba sudah mencukupi. Oleh itu, Nabi (ﷺ) dan para sahabatnya mengasah dua perbuatan keagamaan, (yakni Haji dan Umra) dalam satu tahun, kerana Allah mengungkapkan (keizinan) amalan tersebut dalam kitab-Nya dan dalam sunnah Nabi (ﷺ) dan membenarkannya bagi semua orang kecuali mereka yang tinggal di Makkah. Allah berfirman: "Ini untuknya yang keluarganya tidak hadir di Al-Masjid-Al-Haram, (yakni bukan penduduk Makkah). "Bulan-bulan Haji yang disebutkan oleh Allah dalam kitab-Nya adalah: Syawal, Dhul-Qa'da dan Dhul-Hijjah. Barangsiapa mengerjakan Haji-at-Tamattu'pada bulan-bulan itu, maka wajib menyembelih atau berpuasa adalah wajib baginya. Perkataan: 1. Ar-Rafatha bermaksud hubungan seksual. 2. Al-Fasuq bermaksud semua jenis dosa dan 3. Al-Jidal bermaksud mempertikaikan.
وَقَالَ أَبُو كَامِلٍ فُضَيْلُ بْنُ حُسَيْنٍ الْبَصْرِيُّ حَدَّثَنَا أَبُو مَعْشَرٍ، حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ غِيَاثٍ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ـ رضى الله عنهما ـ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ مُتْعَةِ الْحَجِّ، فَقَالَ أَهَلَّ الْمُهَاجِرُونَ وَالأَنْصَارُ وَأَزْوَاجُ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ وَأَهْلَلْنَا، فَلَمَّا قَدِمْنَا مَكَّةَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ اجْعَلُوا إِهْلاَلَكُمْ بِالْحَجِّ عُمْرَةً إِلاَّ مَنْ قَلَّدَ الْهَدْىَ ‏"‏‏.‏ فَطُفْنَا بِالْبَيْتِ وَبِالصَّفَا وَالْمَرْوَةِ وَأَتَيْنَا النِّسَاءَ، وَلَبِسْنَا الثِّيَابَ وَقَالَ ‏"‏ مَنْ قَلَّدَ الْهَدْىَ فَإِنَّهُ لاَ يَحِلُّ لَهُ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْىُ مَحِلَّهُ ‏"‏‏.‏ ثُمَّ أَمَرَنَا عَشِيَّةَ التَّرْوِيَةِ أَنْ نُهِلَّ بِالْحَجِّ، فَإِذَا فَرَغْنَا مِنَ الْمَنَاسِكِ جِئْنَا فَطُفْنَا بِالْبَيْتِ وَبِالصَّفَا وَالْمَرْوَةِ فَقَدْ تَمَّ حَجُّنَا، وَعَلَيْنَا الْهَدْىُ كَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى ‏{‏فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْىِ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ‏}‏ إِلَى أَمْصَارِكُمْ‏.‏ الشَّاةُ تَجْزِي، فَجَمَعُوا نُسُكَيْنِ فِي عَامٍ بَيْنَ الْحَجِّ وَالْعُمْرَةِ، فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَنْزَلَهُ فِي كِتَابِهِ وَسَنَّهُ نَبِيُّهُ صلى الله عليه وسلم وَأَبَاحَهُ لِلنَّاسِ غَيْرَ أَهْلِ مَكَّةَ، قَالَ اللَّهُ ‏{‏ذَلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ‏}‏ وَأَشْهُرُ الْحَجِّ الَّتِي ذَكَرَ اللَّهُ تَعَالَى شَوَّالٌ وَذُو الْقَعْدَةِ وَذُو الْحَجَّةِ، فَمَنْ تَمَتَّعَ فِي هَذِهِ الأَشْهُرِ فَعَلَيْهِ دَمٌ أَوْ صَوْمٌ، وَالرَّفَثُ الْجِمَاعُ، وَالْفُسُوقُ الْمَعَاصِي، وَالْجِدَالُ الْمِرَاءُ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1572

Rujukan dalam buku: Buku 25, Hadis 58

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 26, Hadis 643

Ayat Al-Quran yang berkaitan: 2.196 , 5.2

Rujukan lain-lain: