Buku Memendekkan Solat (At-Taqseer) (كتاب التقصير )

Hadis: (1080)

Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:

Nabi (ﷺ) pernah tinggal selama sembilan belas hari dan berdoa memendekkan doa. Oleh itu, ketika kami melakukan perjalanan memimpin (dan tinggal) selama sembilan belas hari, kami biasa memendekkan doa tetapi jika kami melakukan perjalanan (dan tinggal) untuk jangka masa yang lebih lama, kami biasa mengucapkan doa penuh.
حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ، قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ، عَنْ عَاصِمٍ، وَحُصَيْنٍ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ أَقَامَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم تِسْعَةَ عَشَرَ يَقْصُرُ، فَنَحْنُ إِذَا سَافَرْنَا تِسْعَةَ عَشَرَ قَصَرْنَا، وَإِنْ زِدْنَا أَتْمَمْنَا‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1080

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 1

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 186

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1081)

Diriwayatkan oleh Yahya bin'Is-haq:

Saya mendengar Anas berkata, "Kami melakukan perjalanan dengan Nabi (ﷺ) dari Madinah ke Mekah dan menawarkan dua rakaat (untuk setiap solat ) sehingga kami kembali ke Madinah. "Saya berkata, "Adakah anda tinggal sebentar di Mekah? " Dia menjawab, "Kami tinggal di Mekah selama sepuluh hari. "
حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ، قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ، قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ أَبِي إِسْحَاقَ، قَالَ سَمِعْتُ أَنَسًا، يَقُولُ خَرَجْنَا مَعَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى مَكَّةَ، فَكَانَ يُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ رَكْعَتَيْنِ حَتَّى رَجَعْنَا إِلَى الْمَدِينَةِ‏.‏ قُلْتُ أَقَمْتُمْ بِمَكَّةَ شَيْئًا قَالَ أَقَمْنَا بِهَا عَشْرًا‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1081

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 2

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 187

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1082)

Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:

Saya menunaikan solat bersama Nabi, Abu Bakar dan `Umar di Mina dan itu adalah dua rakaat. `Utsman pada awal kekhalifahannya melakukan hal yang sama, tetapi kemudian dia mulai berdoa penuh.
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ، قَالَ أَخْبَرَنِي نَافِعٌ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ صَلَّيْتُ مَعَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم بِمِنًى رَكْعَتَيْنِ، وَأَبِي بَكْرٍ وَعُمَرَ، وَمَعَ عُثْمَانَ صَدْرًا مِنْ إِمَارَتِهِ ثُمَّ أَتَمَّهَا‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1082

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 3

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 188

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1083)

Diriwayatkan oleh Haritha bin Wahab:

Nabi (ﷺ) saya memimpin kami dalam solat di Mina dalam masa perdamaian dengan mempersembahkan dua rakaat.
حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ، قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، أَنْبَأَنَا أَبُو إِسْحَاقَ، قَالَ سَمِعْتُ حَارِثَةَ بْنَ وَهْبٍ، قَالَ صَلَّى بِنَا النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم آمَنَ مَا كَانَ بِمِنًى رَكْعَتَيْنِ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1083

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 4

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 189

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1084)

Diriwayatkan oleh `Abdur Rahman bin Yazid:

Kami mengimamkan solat empat rakaat di Mina di belakang Ibn `Affan. Abdullah bin Mas `ud diberitahu mengenainya. Dia berkata dengan sedih, "Sesungguhnya kepada Allah kami milik dan sesungguhnya kepada-Nya kami akan kembali. "Dan menambahkan, "Saya berdoa dua rakaat dengan Rasulullah (ﷺ) di Mina dan sama dengan Abu Bakar dan `Umar (semasa pemerintahan mereka). "Dia lebih jauh berkata, "Semoga saya cukup beruntung kerana dua dari empat rakaat itu diterima (oleh Allah). "
حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ، قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ، عَنِ الأَعْمَشِ، قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ، قَالَ سَمِعْتُ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ يَزِيدَ، يَقُولُ صَلَّى بِنَا عُثْمَانُ بْنُ عَفَّانَ ـ رضى الله عنه ـ بِمِنًى أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ، فَقِيلَ ذَلِكَ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ ـ رضى الله عنه ـ فَاسْتَرْجَعَ ثُمَّ قَالَ صَلَّيْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم بِمِنًى رَكْعَتَيْنِ، وَصَلَّيْتُ مَعَ أَبِي بَكْرٍ ـ رضى الله عنه ـ بِمِنًى رَكْعَتَيْنِ، وَصَلَّيْتُ مَعَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ ـ رضى الله عنه ـ بِمِنًى رَكْعَتَيْنِ، فَلَيْتَ حَظِّي مِنْ أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ رَكْعَتَانِ مُتَقَبَّلَتَانِ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1084

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 5

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 190

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1085)

Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:

Nabi (ﷺ) dan para sahabatnya sampai di Mekah pada pagi Dhul-Hijja ke-4 dengan membaca Talbiya (Ya Allah! Kami taat pada perintah anda, kami menjawab 4 panggilan anda) . . . bermaksud menunaikan haji. Nabi (ﷺ) memerintahkan para sahabatnya untuk mengambil lhram untuk Umrah dan bukannya Haji, kecuali mereka yang mempunyai Hadi (pengorbanan) bersama mereka.
حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ، قَالَ حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ، قَالَ حَدَّثَنَا أَيُّوبُ، عَنْ أَبِي الْعَالِيَةِ الْبَرَّاءِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ قَدِمَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم وَأَصْحَابُهُ لِصُبْحِ رَابِعَةٍ يُلَبُّونَ بِالْحَجِّ، فَأَمَرَهُمْ أَنْ يَجْعَلُوهَا عُمْرَةً إِلاَّ مَنْ مَعَهُ الْهَدْىُ‏.‏ تَابَعَهُ عَطَاءٌ عَنْ جَابِرٍ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1085

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 6

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 191

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1086)

Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:

Nabi (ﷺ), "Seorang wanita tidak boleh melakukan perjalanan lebih dari tiga hari kecuali dengan seorang Dhi-Mahram (yaitu seorang lelaki yang dengannya dia tidak dapat menikah sama sekali, misalnya saudara lelaki, ayahnya, datuk, dll.) Atau dia sendiri suami.) "
حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْحَنْظَلِيُّ، قَالَ قُلْتُ لأَبِي أُسَامَةَ حَدَّثَكُمْ عُبَيْدُ اللَّهِ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ "‏ لاَ تُسَافِرِ الْمَرْأَةُ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ إِلاَّ مَعَ ذِي مَحْرَمٍ ‏" ‏‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1086

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 7

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 192

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1087)

Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:

Nabi (ﷺ), "Seorang wanita tidak boleh melakukan perjalanan lebih dari tiga hari kecuali dengan seorang Dhi-Mahram. "
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ "‏ لاَ تُسَافِرِ الْمَرْأَةُ ثَلاَثًا إِلاَّ مَعَ ذِي مَحْرَمٍ ‏" ‏‏.‏ تَابَعَهُ أَحْمَدُ عَنِ ابْنِ الْمُبَارَكِ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ عَنْ نَافِعٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1087

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 8

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 193

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1088)

Diriwayatkan oleh Abu Huraira:

Nabi (ﷺ) mengatakan, "Tidak boleh bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan Hari Terakhir untuk melakukan perjalanan selama satu hari dan malam kecuali dengan seorang Mahram. "
حَدَّثَنَا آدَمُ، قَالَ حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ، قَالَ حَدَّثَنَا سَعِيدٌ الْمَقْبُرِيُّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم ‏ "‏ لاَ يَحِلُّ لاِمْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ أَنْ تُسَافِرَ مَسِيرَةَ يَوْمٍ وَلَيْلَةٍ لَيْسَ مَعَهَا حُرْمَةٌ ‏" ‏‏.‏ تَابَعَهُ يَحْيَى بْنُ أَبِي كَثِيرٍ وَسُهَيْلٌ وَمَالِكٌ عَنِ الْمَقْبُرِيِّ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1088

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 9

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 194

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1089)

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:

menunaikan empat rakaat solat Zuhur bersama Nabi di Madinah dan dua rakaat di Dhul-Hulaifa. (iaitu memendekkan solat `Asr).
حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ، قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُنْكَدِرِ، وَإِبْرَاهِيمَ بْنِ مَيْسَرَةَ، عَنْ أَنَسٍ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ صَلَّيْتُ الظُّهْرَ مَعَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم بِالْمَدِينَةِ أَرْبَعًا، وَبِذِي الْحُلَيْفَةِ رَكْعَتَيْنِ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1089

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 10

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 195

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1090)

Diriwayatkan `Aisyah:

"Ketika solat pertama kali dimakbulkan, masing-masing masing-masing terdiri dari dua rakaat. Kemudian doa dalam perjalanan disimpan sebagaimana adanya tetapi doa-doa untuk orang-orang yang tidak musafir selesai. "Az-Zuhri berkata, "Saya bertanya kepada Urwa apa yang membuat Aisyah berdoa dengan penuh doa (dalam perjalanan). "Dia menjawab, "Dia melakukan hal yang sama seperti `
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ ـ رضى الله عنها ـ قَالَتِ الصَّلاَةُ أَوَّلُ مَا فُرِضَتْ رَكْعَتَيْنِ فَأُقِرَّتْ صَلاَةُ السَّفَرِ، وَأُتِمَّتْ صَلاَةُ الْحَضَرِ‏.‏ قَالَ الزُّهْرِيُّ فَقُلْتُ لِعُرْوَةَ مَا بَالُ عَائِشَةَ تُتِمُّ قَالَ تَأَوَّلَتْ مَا تَأَوَّلَ عُثْمَانُ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1090

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 11

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 196

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1091)

Diriwayatkan oleh `Abdullah bin `Umar:

"Saya melihat Rasulullah (ﷺ) menunda solat Maghrib sehingga dia mengucapkannya bersama dengan solat `Isha'setiap kali dia tergesa-gesa dalam perjalanan. "Salim meriwayatkan, "Ibn `Umar biasa melakukan hal yang sama setiap kali dia terburu-buru dalam perjalanan. "Dan Salim menambahkan, "Ibn `Umar biasa mengerjakan solat Maghrib dan'Isya'bersama-sama di Al-Muzdalifa. "Salim berkata, "Ibnu Umar menunda solat Maghrib karena pada waktu itu dia mendengar berita kematian isterinya Safiya binti Abi `Ubaid. Aku berkata kepadanya, 'Doa itu (sudah waktunya).' Dia berkata, 'Pergilah.' Sekali lagi saya berkata, 'Solatnya (sudah waktunya).' Dia berkata, "Pergilah, "sampai kami menempuh jarak dua atau tiga batu. Kemudian dia turun, berdoa dan berkata, "Saya melihat Nabi (ﷺ) berdoa dengan cara ini, setiap kali dia terburu-buru dalam perjalanan. "Abdullah (bin `Umar) menambahkan, "Setiap kali Nabi terburu-buru, dia biasa menunda solat Maghrib dan kemudian menunaikan tiga rakaat (Maghrib) dan menunaikan Taslim dan setelah menunggu sebentar, Iqama dulu diucapkan untuk solat 'Isya'ketika dia akan menunaikan dua rakaat dan mengerjakan Taslim. Dia tidak akan pernah menunaikan sembahyang pilihan sampai tengah malam (ketika dia biasa mengerjakan Tahajjud). "
حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ، قَالَ أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، قَالَ أَخْبَرَنِي سَالِمٌ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِذَا أَعْجَلَهُ السَّيْرُ فِي السَّفَرِ يُؤَخِّرُ الْمَغْرِبَ حَتَّى يَجْمَعَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ الْعِشَاءِ‏.‏ قَالَ سَالِمٌ وَكَانَ عَبْدُ اللَّهِ يَفْعَلُهُ إِذَا أَعْجَلَهُ السَّيْرُ‏.‏ وَزَادَ اللَّيْثُ قَالَ حَدَّثَنِي يُونُسُ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، قَالَ سَالِمٌ كَانَ ابْنُ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ يَجْمَعُ بَيْنَ الْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ بِالْمُزْدَلِفَةِ‏.‏ قَالَ سَالِمٌ وَأَخَّرَ ابْنُ عُمَرَ الْمَغْرِبَ، وَكَانَ اسْتُصْرِخَ عَلَى امْرَأَتِهِ صَفِيَّةَ بِنْتِ أَبِي عُبَيْدٍ فَقُلْتُ لَهُ الصَّلاَةُ‏.‏ فَقَالَ سِرْ‏.‏ فَقُلْتُ الصَّلاَةُ‏.‏ فَقَالَ سِرْ‏.‏ حَتَّى سَارَ مِيلَيْنِ أَوْ ثَلاَثَةً ثُمَّ نَزَلَ فَصَلَّى ثُمَّ قَالَ هَكَذَا رَأَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يُصَلِّي إِذَا أَعْجَلَهُ السَّيْرُ‏.‏ وَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ رَأَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم إِذَا أَعْجَلَهُ السَّيْرُ يُؤَخِّرُ الْمَغْرِبَ، فَيُصَلِّيهَا ثَلاَثًا ثُمَّ يُسَلِّمُ، ثُمَّ قَلَّمَا يَلْبَثُ حَتَّى يُقِيمَ الْعِشَاءَ فَيُصَلِّيَهَا رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ يُسَلِّمُ، وَلاَ يُسَبِّحُ بَعْدَ الْعِشَاءِ حَتَّى يَقُومَ مِنْ جَوْفِ اللَّيْلِ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1091

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 12

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 197

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1093)

Diriwayatkan oleh Abdullah bin Amir dari ayahnya yang mengatakan:

Saya melihat Nabi (ﷺ) menunaikan solat di gunungnya (Rahila) ke arah mana pun.
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الأَعْلَى، قَالَ حَدَّثَنَا مَعْمَرٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ رَأَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يُصَلِّي عَلَى رَاحِلَتِهِ حَيْثُ تَوَجَّهَتْ بِهِ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1093

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 13

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 198

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1094)

Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:

Nabi (ﷺ) menawarkan Nawafil, ketika menunggang, menghadap ke arah selain dari kiblat.
حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ، قَالَ حَدَّثَنَا شَيْبَانُ، عَنْ يَحْيَى، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، أَنَّ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ، أَخْبَرَهُ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ يُصَلِّي التَّطَوُّعَ وَهْوَ رَاكِبٌ فِي غَيْرِ الْقِبْلَةِ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1094

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 14

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 199

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1095)

Diriwayatkan oleh Nafi `:

Ibn `Umar (ketika dalam perjalanan) biasa menunaikan solat dan witir di gunungnya (Rahila). Dia mengatakan bahawa Nabi (ﷺ) pernah melakukannya.
حَدَّثَنَا عَبْدُ الأَعْلَى بْنُ حَمَّادٍ، قَالَ حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ، قَالَ حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عُقْبَةَ، عَنْ نَافِعٍ، قَالَ وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ يُصَلِّي عَلَى رَاحِلَتِهِ وَيُوتِرُ عَلَيْهَا، وَيُخْبِرُ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ يَفْعَلُهُ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1095

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 15

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 200

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1096)

Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Dinar:

Ketika dalam perjalanan, `Abdullah bin `Umar biasa menunaikan solat di Gunungnya dengan tanda apa pun arahnya. `Abdullah mengatakan bahawa Nabi (ﷺ) pernah melakukannya.
حَدَّثَنَا مُوسَى، قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُسْلِمٍ، قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ دِينَارٍ، قَالَ كَانَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ يُصَلِّي فِي السَّفَرِ عَلَى رَاحِلَتِهِ، أَيْنَمَا تَوَجَّهَتْ يُومِئُ‏.‏ وَذَكَرَ عَبْدُ اللَّهِ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ يَفْعَلُهُ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1096

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 16

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 201

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1097)

Diriwayatkan oleh'Amir bin Rabi `a:

Saya melihat Nabi (ﷺ) bersolat Nawafil dengan menganggukkan kepalanya, ke arah mana pun yang dihadapinya, tetapi Rasulullah (ﷺ) tidak pernah melakukan perkara yang sama dalam menunaikan solat wajib.
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ، قَالَ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ، عَنْ عُقَيْلٍ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرِ بْنِ رَبِيعَةَ، أَنَّ عَامِرَ بْنَ رَبِيعَةَ، أَخْبَرَهُ قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَهْوَ عَلَى الرَّاحِلَةِ يُسَبِّحُ، يُومِئُ بِرَأْسِهِ قِبَلَ أَىِّ وَجْهٍ تَوَجَّهَ، وَلَمْ يَكُنْ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَصْنَعُ ذَلِكَ فِي الصَّلاَةِ الْمَكْتُوبَةِ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1097

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 17

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 202

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1098)

Salim yang Diriwayatkan oleh:

Pada waktu malam `Abdullah bin `Umar biasa mengucapkan doa di belakang binatangnya semasa dalam perjalanan dan tidak pernah peduli dengan arah yang dia hadapi. Ibnu Umar berkata, "Rasulullah (ﷺ) selalu mengucapkan doa pilihan di belakang Gunungnya menghadap ke arah mana pun dan juga biasa berdoa wuduk di atasnya tetapi tidak pernah menunaikan solat wajib di atasnya. "
وَقَالَ اللَّيْثُ حَدَّثَنِي يُونُسُ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، قَالَ قَالَ سَالِمٌ كَانَ عَبْدُ اللَّهِ يُصَلِّي عَلَى دَابَّتِهِ مِنَ اللَّيْلِ وَهْوَ مُسَافِرٌ، مَا يُبَالِي حَيْثُ مَا كَانَ وَجْهُهُ‏.‏ قَالَ ابْنُ عُمَرَ وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُسَبِّحُ عَلَى الرَّاحِلَةِ قِبَلَ أَىِّ وَجْهٍ تَوَجَّهَ، وَيُوتِرُ عَلَيْهَا، غَيْرَ أَنَّهُ لاَ يُصَلِّي عَلَيْهَا الْمَكْتُوبَةَ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1098

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 18

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 202

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1099)

Diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah:

Nabi (ﷺ) pernah bersolat (Nawafil) di Bukitnya menghadap ke timur dan setiap kali dia ingin menunaikan solat wajib, dia biasanya turun dan menghadap kiblat.
حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ فَضَالَةَ، قَالَ حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ يَحْيَى، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ ثَوْبَانَ، قَالَ حَدَّثَنِي جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ يُصَلِّي عَلَى رَاحِلَتِهِ نَحْوَ الْمَشْرِقِ فَإِذَا أَرَادَ أَنْ يُصَلِّيَ الْمَكْتُوبَةَ نَزَلَ فَاسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1099

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 19

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 203

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1100)

Diriwayatkan oleh Anas bin Seereen:

Kami pergi untuk menerima Anas bin Malik ketika dia kembali dari Sham dan menemuinya di tempat bernama'Ainat- Tamr. Saya melihat dia berdoa menaiki keldai, dengan wajah ke arah ini, iaitu di sebelah kiri kiblat. Saya berkata kepadanya, "Aku telah melihat kamu mengqada solat selain dari arah kiblat. "Dia menjawab, "Sekiranya saya tidak melihat Rasulullah (ﷺ) melakukannya, saya tidak akan melakukannya. "
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ سَعِيدٍ، قَالَ حَدَّثَنَا حَبَّانُ، قَالَ حَدَّثَنَا هَمَّامٌ، قَالَ حَدَّثَنَا أَنَسُ بْنُ سِيرِينَ، قَالَ اسْتَقْبَلْنَا أَنَسًا حِينَ قَدِمَ مِنَ الشَّأْمِ، فَلَقِينَاهُ بِعَيْنِ التَّمْرِ، فَرَأَيْتُهُ يُصَلِّي عَلَى حِمَارٍ وَوَجْهُهُ مِنْ ذَا الْجَانِبِ، يَعْنِي عَنْ يَسَارِ الْقِبْلَةِ‏.‏ فَقُلْتُ رَأَيْتُكَ تُصَلِّي لِغَيْرِ الْقِبْلَةِ‏.‏ فَقَالَ لَوْلاَ أَنِّي رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَعَلَهُ لَمْ أَفْعَلْهُ‏.‏ رَوَاهُ ابْنُ طَهْمَانَ عَنْ حَجَّاجٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ سِيرِينَ عَنْ أَنَسٍ ـ رضى الله عنه ـ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1100

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 20

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 204

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1101)

Diriwayatkan Hafs bin `Asim:

Ibn `Umar meneruskan perjalanan dan berkata, "Saya menemani Nabi (ﷺ) dan dia tidak memakbulkan doa pilihan dalam perjalanan itu dan Allah berfirman: 'Sesungguhnya di dalam Rasulullah (ﷺ) kamu mempunyai contoh yang baik untuk diikuti.' "(33. 21)
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سُلَيْمَانَ، قَالَ حَدَّثَنِي ابْنُ وَهْبٍ، قَالَ حَدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ، أَنَّ حَفْصَ بْنَ عَاصِمٍ، حَدَّثَهُ قَالَ سَافَرَ ابْنُ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ فَقَالَ صَحِبْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم فَلَمْ أَرَهُ يُسَبِّحُ فِي السَّفَرِ، وَقَالَ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ ‏{‏لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ‏}‏‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1101

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 21

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 205

Ayat Al-Quran yang berkaitan: 33.21

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1102)

Diriwayatkan oleh Ibn `Umar:

Saya menemani Rasulullah (ﷺ) dan dia tidak pernah menawarkan lebih dari dua rakaat selama perjalanan. Abu Bakar, `Umar dan `Uthman pernah melakukan hal yang sama.
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ عِيسَى بْنِ حَفْصِ بْنِ عَاصِمٍ، قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي أَنَّهُ، سَمِعَ ابْنَ عُمَرَ، يَقُولُ صَحِبْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَكَانَ لاَ يَزِيدُ فِي السَّفَرِ عَلَى رَكْعَتَيْنِ، وَأَبَا بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ كَذَلِكَ ـ رضى الله عنهم‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1102

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 22

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 206

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1103)

Diriwayatkan oleh Ibn Abu Laila:

Hanya Um Hani yang memberitahu kami bahawa dia telah melihat Nabi (ﷺ) menunaikan Duha (solat siang). Dia berkata, "Pada hari penaklukan Mekah, Nabi (ﷺ) mandi di rumahku dan menunaikan lapan rakaat. Aku tidak pernah melihatnya bersolat ringan tetapi dia sujud sempurna dan sujud.
حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ، قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ عَمْرٍو، عَنِ ابْنِ أَبِي لَيْلَى، قَالَ مَا أَنْبَأَ أَحَدٌ، أَنَّهُ رَأَى النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم صَلَّى الضُّحَى غَيْرُ أُمِّ هَانِئٍ ذَكَرَتْ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يَوْمَ فَتْحِ مَكَّةَ اغْتَسَلَ فِي بَيْتِهَا، فَصَلَّى ثَمَانِ رَكَعَاتٍ، فَمَا رَأَيْتُهُ صَلَّى صَلاَةً أَخَفَّ مِنْهَا، غَيْرَ أَنَّهُ يُتِمُّ الرُّكُوعَ وَالسُّجُودَ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1103

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 23

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 207

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1104)

Diriwayatkan oleh `Abdullah bin Amir bahawa ayahnya telah memberitahunya bahawa dia telah melihat Nabi (ﷺ) bersembahyang Nawafil pada malam hari di belakang Gunungnya dalam perjalanan, menghadapi arah apa pun yang diambilnya.

وَقَالَ اللَّيْثُ حَدَّثَنِي يُونُسُ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، قَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَامِرٍ، أَنَّ أَبَاهُ، أَخْبَرَهُ أَنَّهُ، رَأَى النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم صَلَّى السُّبْحَةَ بِاللَّيْلِ فِي السَّفَرِ عَلَى ظَهْرِ رَاحِلَتِهِ حَيْثُ تَوَجَّهَتْ بِهِ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1104

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 24

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 207

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1105)

Diriwayatkan Salim bin `Abdullah:

Ibnu Umar berkata, "Rasulullah (ﷺ) mengqada sembahyang Nawafil di belakang Gunungnya (kereta) dengan tanda-tanda yang menghadap ke arah mana pun. "Ibn `Umar pernah melakukan perkara yang sama.
حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ، قَالَ أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، قَالَ أَخْبَرَنِي سَالِمُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم كَانَ يُسَبِّحُ عَلَى ظَهْرِ رَاحِلَتِهِ حَيْثُ كَانَ وَجْهُهُ، يُومِئُ بِرَأْسِهِ، وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَفْعَلُهُ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1105

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 25

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 208

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1106)

Diriwayatkan oleh ayah Salim:

Nabi (ﷺ) selalu menunaikan solat Maghrib dan Isyak bersama-sama setiap kali dia tergesa-gesa dalam perjalanan.
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، قَالَ سَمِعْتُ الزُّهْرِيَّ، عَنْ سَالِمٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يَجْمَعُ بَيْنَ الْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ إِذَا جَدَّ بِهِ السَّيْرُ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1106

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 26

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 209

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1107)

Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:

Rasulullah (ﷺ) pernah menunaikan solat Zuhur dan Asr bersama dalam perjalanan dan juga bersama-sama mengimami solat Maghrib dan Isyak. Diriwayatkan dari Anas bin Malik: Nabi (ﷺ) pernah mengerjakan solat Maghrib dan Solat Isyak bersama-sama dalam perjalanan.
وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ طَهْمَانَ عَنِ الْحُسَيْنِ الْمُعَلِّمِ، عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَجْمَعُ بَيْنَ صَلاَةِ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ إِذَا كَانَ عَلَى ظَهْرِ سَيْرٍ، وَيَجْمَعُ بَيْنَ الْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1107

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 27

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 209

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1108)

Diriwayatkan oleh Anas:

Rasulullah (ﷺ) mengabulkan kedua-dua solat ini dalam perjalanan iaitu waktu Maghrib dan'Isha'.
وَعَنْ حُسَيْنٍ، عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ، عَنْ حَفْصِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَنَسٍ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يَجْمَعُ بَيْنَ صَلاَةِ الْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ فِي السَّفَرِ‏.‏ وَتَابَعَهُ عَلِيُّ بْنُ الْمُبَارَكِ وَحَرْبٌ عَنْ يَحْيَى عَنْ حَفْصٍ عَنْ أَنَسٍ جَمَعَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1108

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 28

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 211

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1109)

Diriwayatkan Az-Zuhri:

Salim mengatakan kepada saya, "Abdullah bin `Umar berkata, 'Saya melihat Rasulullah (ﷺ) menunda solat Maghrib sampai dia mengucapkannya bersama-sama dengan solat 'Isya setiap kali dia terburu-buru dalam perjalanan.' "Salim berkata, "Abdullah bin `Umar pernah melakukan hal yang sama setiap kali dia tergesa-gesa dalam perjalanan. Setelah membuat panggilan untuk Iqama, untuk solat Maghrib dia biasa menunaikan tiga rakaat dan kemudian menunaikan Taslim. Setelah menunggu untuk sementara waktu, dia akan mengucapkan Iqama untuk solat `Isya'dan menunaikan dua rakaat dan menunaikan Taslim. Dia tidak pernah solat Nawafil di antara kedua solat atau setelah solat 'Isya'sampai dia bangun di tengah malam (untuk solat Tahajjud). "
حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ، قَالَ أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، قَالَ أَخْبَرَنِي سَالِمٌ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِذَا أَعْجَلَهُ السَّيْرُ فِي السَّفَرِ يُؤَخِّرُ صَلاَةَ الْمَغْرِبِ، حَتَّى يَجْمَعَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ الْعِشَاءِ‏.‏ قَالَ سَالِمٌ وَكَانَ عَبْدُ اللَّهِ يَفْعَلُهُ إِذَا أَعْجَلَهُ السَّيْرُ، وَيُقِيمُ الْمَغْرِبَ فَيُصَلِّيهَا ثَلاَثًا، ثُمَّ يُسَلِّمُ، ثُمَّ قَلَّمَا يَلْبَثُ حَتَّى يُقِيمَ الْعِشَاءَ، فَيُصَلِّيهَا رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ يُسَلِّمُ وَلاَ يُسَبِّحُ بَيْنَهَا بِرَكْعَةٍ، وَلاَ بَعْدَ الْعِشَاءِ بِسَجْدَةٍ حَتَّى يَقُومَ مِنْ جَوْفِ اللَّيْلِ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1109

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 29

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 210

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1110)

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:

Setiap kali Nabi (ﷺ) memulakan perjalanan sebelum tengah hari, dia biasanya menunda solat Zuhur hingga waktu Asr dan kemudian mempersembahkannya kepada mereka; dan jika matahari terbenam (pada waktu tengah hari) dia biasa menunaikan solat Zuhur dan kemudian menunggang (untuk perjalanan).
حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الصَّمَدِ، حَدَّثَنَا حَرْبٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، قَالَ حَدَّثَنِي حَفْصُ بْنُ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَنَسٍ، أَنَّ أَنَسًا ـ رضى الله عنه ـ حَدَّثَهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم كَانَ يَجْمَعُ بَيْنَ هَاتَيْنِ الصَّلاَتَيْنِ فِي السَّفَرِ‏.‏ يَعْنِي الْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1110

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 30

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 212

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1111)

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:

Setiap kali Nabi (ﷺ) memulakan perjalanan sebelum tengah hari, dia biasanya menunda solat Zuhur hingga waktu solat Asr dan dia akan turun dan solat bersama mereka; dan setiap kali matahari terbenam sebelum memulakan perjalanan, dia biasa menunaikan solat Zuhur dan kemudian menunggang (untuk perjalanan).
حَدَّثَنَا حَسَّانُ الْوَاسِطِيُّ، قَالَ حَدَّثَنَا الْمُفَضَّلُ بْنُ فَضَالَةَ، عَنْ عُقَيْلٍ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم إِذَا ارْتَحَلَ قَبْلَ أَنْ تَزِيغَ الشَّمْسُ أَخَّرَ الظُّهْرَ إِلَى وَقْتِ الْعَصْرِ، ثُمَّ يَجْمَعُ بَيْنَهُمَا، وَإِذَا زَاغَتْ صَلَّى الظُّهْرَ ثُمَّ رَكِبَ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1111

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 31

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 213

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1112)

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:

Setiap kali Nabi (ﷺ) memulakan perjalanan sebelum tengah hari, dia biasanya menunda solat Zuhur hingga waktu solat Asr dan kemudian dia akan turun dan mempersembahkannya kepada mereka; dan setiap kali matahari terbenam sebelum dia memulakan perjalanan, dia biasa menunaikan solat Zuhur dan kemudian naik (untuk perjalanan).
حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ، قَالَ حَدَّثَنَا الْمُفَضَّلُ بْنُ فَضَالَةَ، عَنْ عُقَيْلٍ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِذَا ارْتَحَلَ قَبْلَ أَنْ تَزِيغَ الشَّمْسُ أَخَّرَ الظُّهْرَ إِلَى وَقْتِ الْعَصْرِ، ثُمَّ نَزَلَ فَجَمَعَ بَيْنَهُمَا، فَإِنْ زَاغَتِ الشَّمْسُ قَبْلَ أَنْ يَرْتَحِلَ صَلَّى الظُّهْرَ ثُمَّ رَكِبَ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1112

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 32

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 213

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1113)

Diriwayatkan `Aisyah:

Rasulullah (ﷺ) bersolat di rumahnya ketika duduk semasa penyakitnya dan orang-orang berdoa di belakangnya berdiri dan dia menunjuk mereka untuk duduk. Ketika dia selesai menunaikan solat , dia berkata, "Imam harus diikuti dan ketika dia menunduk kamu harus tunduk; dan ketika dia mengangkat kepalanya, kamu juga harus melakukan hal yang sama. "
حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ، عَنْ مَالِكٍ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ ـ رضى الله عنها ـ أَنَّهَا قَالَتْ صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فِي بَيْتِهِ وَهْوَ شَاكٍ، فَصَلَّى جَالِسًا وَصَلَّى وَرَاءَهُ قَوْمٌ قِيَامًا، فَأَشَارَ إِلَيْهِمْ أَنِ اجْلِسُوا، فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ ‏ "‏ إِنَّمَا جُعِلَ الإِمَامُ لِيُؤْتَمَّ بِهِ، فَإِذَا رَكَعَ فَارْكَعُوا، وَإِذَا رَفَعَ فَارْفَعُوا ‏" ‏‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1113

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 33

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 214

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1114)

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik:

Rasulullah (ﷺ) jatuh dari kuda dan sebelah kanannya cedera atau tergores, jadi kami pergi untuk bertanya tentang kesihatannya. Waktu untuk solat menjadi tepat dan dia mengaminkan doa sambil duduk dan kami berdoa sambil berdiri. Dia berkata, "Imam harus diikuti; jadi jika dia mengatakan Takbir, kamu juga harus mengucapkan Takbir dan jika dia menunduk, kamu juga harus tunduk; dan ketika dia mengangkat kepalanya, kamu juga harus melakukan hal yang sama dan jika dia berkata: Sami "a l-lahu liman hamidah (Allah mendengar siapa pun yang memuji-Nya) kamu harus berkata: Rabbana walakal-Hamd (Wahai Tuhan kami! Segala pujian itu adalah untukMu. ") (Lihat Hadis No. 656 Jilid 1).
حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ، قَالَ حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ أَنَسٍ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ سَقَطَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم مِنْ فَرَسٍ فَخُدِشَ ـ أَوْ فَجُحِشَ ـ شِقُّهُ الأَيْمَنُ، فَدَخَلْنَا عَلَيْهِ نَعُودُهُ، فَحَضَرَتِ الصَّلاَةُ فَصَلَّى قَاعِدًا فَصَلَّيْنَا قُعُودًا وَقَالَ ‏ "‏ إِنَّمَا جُعِلَ الإِمَامُ لِيُؤْتَمَّ بِهِ، فَإِذَا كَبَّرَ فَكَبِّرُوا وَإِذَا رَكَعَ فَارْكَعُوا، وَإِذَا رَفَعَ فَارْفَعُوا، وَإِذَا قَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ‏.‏ فَقُولُوا رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ ‏" ‏‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1114

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 34

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 215

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1115)

Diriwayatkan oleh `Imran bin Husain:

(yang mempunyai timbunan) Saya bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) mengenai doa seorang lelaki ketika duduk. Dia berkata, "Jika dia berdoa sambil berdiri maka lebih baik dan dia yang berdoa sambil duduk mendapat setengah pahala dari orang yang berdoa berdiri; dan barang siapa yang berdoa ketika Berbohong mendapat setengah pahala dari orang yang berdoa ketika duduk. "
حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ مَنْصُورٍ، قَالَ أَخْبَرَنَا رَوْحُ بْنُ عُبَادَةَ، أَخْبَرَنَا حُسَيْنٌ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ، عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ ـ رضى الله عنه ـ أَنَّهُ سَأَلَ نَبِيَّ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم‏.‏ أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ قَالَ أَخْبَرَنَا عَبْدُ الصَّمَدِ قَالَ سَمِعْتُ أَبِي قَالَ حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ عَنِ ابْنِ بُرَيْدَةَ قَالَ حَدَّثَنِي عِمْرَانُ بْنُ حُصَيْنٍ ـ وَكَانَ مَبْسُورًا ـ قَالَ سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنْ صَلاَةِ الرَّجُلِ قَاعِدًا فَقَالَ ‏ "‏ إِنْ صَلَّى قَائِمًا فَهْوَ أَفْضَلُ، وَمَنْ صَلَّى قَاعِدًا فَلَهُ نِصْفُ أَجْرِ الْقَائِمِ، وَمَنْ صَلَّى نَائِمًا فَلَهُ نِصْفُ أَجْرِ الْقَاعِدِ ‏" ‏‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1115

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 35

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 216

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1116)

Diriwayatkan oleh Abdullah bin Buraida:

Imran bin Husain mempunyai timbunan. Setelah Abu Ma mar meriwayatkan dari `Imran bin Husain telah berkata, "Saya bertanya kepada Nabi (ﷺ) tentang doa seseorang ketika duduk. Dia berkata, 'Lebih baik seseorang berdoa berdiri; dan barang siapa yang berdoa duduk mendapat setengah pahala orang yang berdoa sambil berdiri; dan barang siapa yang berdoa ketika Berbohong mendapat separuh pahala dari orang yang berdoa sambil duduk.' "
حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ، قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ، قَالَ حَدَّثَنَا حُسَيْنٌ الْمُعَلِّمُ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ، أَنَّ عِمْرَانَ بْنَ حُصَيْنٍ ـ وَكَانَ رَجُلاً مَبْسُورًا ـ وَقَالَ أَبُو مَعْمَرٍ مَرَّةً عَنْ عِمْرَانَ، قَالَ سَأَلْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم عَنْ صَلاَةِ الرَّجُلِ وَهْوَ قَاعِدٌ فَقَالَ ‏ "‏ مَنْ صَلَّى قَائِمًا فَهْوَ أَفْضَلُ، وَمَنْ صَلَّى قَاعِدًا فَلَهُ نِصْفُ أَجْرِ الْقَائِمِ، وَمَنْ صَلَّى نَائِمًا فَلَهُ نِصْفُ أَجْرِ الْقَاعِدِ ‏" ‏‏.‏ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ نَائِمًا عِنْدِي مُضْطَجِعًا هَا هُنَا‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1116

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 36

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 217

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1117)

Diriwayatkan oleh `Imran bin Husain:

mempunyai timbunan, jadi saya bertanya kepada Nabi (ﷺ) mengenai solat nya. Dia berkata, "Berdoalah sambil berdiri dan jika kamu tidak dapat, berdoalah sambil duduk dan jika kamu tidak dapat melakukan itu, maka berdoalah Berbaring di sisimu. "
حَدَّثَنَا عَبْدَانُ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ طَهْمَانَ، قَالَ حَدَّثَنِي الْحُسَيْنُ الْمُكْتِبُ، عَنِ ابْنِ بُرَيْدَةَ، عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ كَانَتْ بِي بَوَاسِيرُ فَسَأَلْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم عَنِ الصَّلاَةِ فَقَالَ ‏ "‏ صَلِّ قَائِمًا، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَقَاعِدًا، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَعَلَى جَنْبٍ ‏" ‏‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1117

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 37

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 218

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1118)

Diriwayatkan oleh Aisyah:

(ibu dari orang-orang yang beriman) Saya tidak pernah melihat Rasulullah (ﷺ) mengimamkan solat malam ketika duduk kecuali pada masa tuanya dan kemudian dia biasa membaca sambil duduk dan setiap kali dia mahu tunduk dia akan bangun dan membaca tiga puluh atau empat puluh ayat-ayat (sambil berdiri) dan kemudian tunduk.
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ، قَالَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ ـ رضى الله عنها ـ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ أَنَّهَا أَخْبَرَتْهُ أَنَّهَا لَمْ تَرَ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُصَلِّي صَلاَةَ اللَّيْلِ قَاعِدًا قَطُّ حَتَّى أَسَنَّ، فَكَانَ يَقْرَأُ قَاعِدًا حَتَّى إِذَا أَرَادَ أَنْ يَرْكَعَ قَامَ، فَقَرَأَ نَحْوًا مِنْ ثَلاَثِينَ آيَةً أَوْ أَرْبَعِينَ آيَةً، ثُمَّ رَكَعَ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1118

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 38

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 219

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain:


Hadis: (1119)

Diriwayatkan `Aisyah:

(ibu kepada orang-orang yang beriman) Rasulullah (ﷺ) (pada hari-hari terakhirnya) biasa bersolat ketika duduk. Dia akan membaca sambil duduk dan ketika tiga puluh atau empat puluh ayat tinggal dari bacaan, dia akan bangun dan membacanya sambil berdiri dan kemudian dia akan sujud dan sujud. Dia biasa melakukan hal yang sama pada rakaat kedua. Setelah selesai Solat, dia biasa memandang saya dan jika saya terjaga dia akan bercakap dengan saya dan jika saya sedang tidur, dia akan berbaring.
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ، قَالَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ يَزِيدَ، وَأَبِي النَّضْرِ، مَوْلَى عُمَرَ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ عَائِشَةَ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ ـ رضى الله عنها ـ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم كَانَ يُصَلِّي جَالِسًا فَيَقْرَأُ وَهْوَ جَالِسٌ، فَإِذَا بَقِيَ مِنْ قِرَاءَتِهِ نَحْوٌ مِنْ ثَلاَثِينَ أَوْ أَرْبَعِينَ آيَةً قَامَ فَقَرَأَهَا وَهْوَ قَائِمٌ، ثُمَّ يَرْكَعُ ثُمَّ يَسْجُدُ، يَفْعَلُ فِي الرَّكْعَةِ الثَّانِيَةِ مِثْلَ ذَلِكَ، فَإِذَا قَضَى صَلاَتَهُ نَظَرَ، فَإِنْ كُنْتُ يَقْظَى تَحَدَّثَ مَعِي، وَإِنْ كُنْتُ نَائِمَةً اضْطَجَعَ‏.‏

Rujukan Dar-us-Salam Hadis 1119

Rujukan dalam buku: Buku 18, Hadis 39

Rujukan laman USC-MSA (English) Volum 2, Buku 20, Hadis 220

Klik sini untuk maksud [Rujukan] di atas.

Rujukan lain-lain: